Boomfeestdag in Beverwijk en Heemskerk

Foto: de Baak

Vandaag , woensdag 22 maart,is de 60e editie van landelijke Boomfeestdag. En dat laten de IJmondgemeenten Beverwijk en Heemskerk niet onopgemerkt voorbijgaan.

Beverwijk
In Beverwijk is Wethouder Dorenbos vanaf 10.30 uur druk in de weer, samen met leerlingen van basisschool de Sterrekijker met het planten van een aantal bomen aan de Soerstraat. Er worden een aantal bijenbomen en zomerlindes aangeplant. Deze bomen dienen als belangrijke voedselbron voor bijen.

Heemskerk
In Heemskerk is het wethouder Frowijn, die vanaf 10.00 uur, samen met leerlingen van basisschool ’t Tweespan, een aantal iepen plant tussen de Beneluxlaan en de Slowakijestraat in Heemskerk. Vanaf de 20e eeuw zijn veel iepen uit het straatbeeld verdwenen door de iepenziekte. De soort die nu geplant wordt is bestand tegen de iepenziekte en tegen zeewind, bovendien past de iep hier in het straatbeeld door de al aanwezige iepen.

Nationale Boomfeestdag
De Nationale Boomfeestdag (tot 1980 Boomplantdag genoemd) wordt in Nederland jaarlijks gehouden op de derde woensdag in maart (rond de eerste dag van de lente). Voor de eerste keer gebeurde dat in april 1957.

Het doel van de Boomfeestdag is om kinderen de functies en de waarde van bomen in hun directe leefomgeving te laten inzien, door middel van het laten planten van een eigen boom. De Stichting streeft ernaar dat ieder kind tijdens zijn of haar lagereschooltijd minimaal één keer een eigen boom plant.