In de spotlight: Wim Meijer, Nieuws.nl-redacteur van Beverwijk, Heemskerk en Velsen

Wim Meijer
Foto: Marlène Sterk

Nieuws.nl is gezegend met een groeiend netwerk van tientallen lokale redacteuren in het hele land die reportages, interviews en video’s maken, zowel voor hun eigen lokale site als het landelijke Nieuws.nl. Elke week stellen wij je voor aan een van hen. Deze week is dat Wim Meijer.

Door: Martijn Roos (hoofdredacteur Nieuws.nl)

Geheel alleen opererend, heeft Wim Meijer een indrukwekkend aantal dorpen onder zijn hoede. Hij houdt, met eigen teksten en fotografie, de bevolking van maar liefst negen dorpen en steden op de hoogte van essentiële wederwaardigheden en wetenswaardigheden. Dat zijn Beverwijk, Wijk aan Zee, Velsen-Noord, Heemskerk, Velsen-Zuid, IJmuiden, Santpoort-Noord, Santpoort-Zuid en Velserbroek. Wim Meijer: “Ik heb mijn voelhorentjes overal uitgezet en van alle kanten krijg ik informatie. Ik zet mijn mailbox aan en het stroomt binnen.”

Netwerk bouwen
“Een jaar ben ik nu bezig en in die tijd bouwde ik voornamelijk aan mijn netwerk. Ik leg met iedereen contact, ook bijvoorbeeld met clubs als Radio Beverwijk, 251 TV en RTV Noord-Holland.  We delen informatie, houden elkaar een beetje op de hoogte. Uiteindelijk weten mensen je te vinden. Ik zorg dat alles wat ik aan persberichten en tips binnenkrijg op datum in mappen zit, zodat ik dagelijks alleen maar hoef te besluiten waar ik persoonlijk heenga of waar ik een bericht over herschrijf aan de hand van een persbericht. Het is de enige manier waarop je zoveel gemeenten tegelijk bij kunt houden. Maar je moet ze wel goed kennen. Het verschil in sfeer is enorm.”

Radicale sfeer
De afgelopen 31 jaar werkte Wim Meijer in de vastgoedsector, aanvankelijk voor de verzekeringstak van een groot bedrijf, later stuurde hij een landelijke groep makelaars aan om huizen te verkopen. Vóór die tijd had hij een journalistieke opleiding gedaan en was via de VNU bij de Weekbladpers terecht gekomen. Maar daar, bij Vrij Nederland, vond hij begin jaren tachtig de sfeer zo radicaal dat hij de journalistiek de rug toekeerde. Meijer: “De redactie zat zo dicht op de krakersbeweging, we waren gewoon hun spreekbuis, je kreeg verplicht vrij om tegen de politie te gaan demonstreren, nou ik bepaal zelf wel waar ik tegen demonstreer.”

Velser Hardloopwedstrijd (Foto: Wim Meijer)
Villa in Beverwijk (Foto: Wim Meijer)

Oude liefde
Na zijn ontslag in 2011 vanwege het instorten van de vastgoedwereld, zocht hij weer werk in zijn oude liefde, de journalistiek. Maar tijden waren veranderd en Meijer begreep dat hij verstand moest hebben van webredactie en fotografie en volgde cursussen. Na wat journalistieke uitstapjes wilde hij vorig jaar zijn eigen digitale tijdschrift beginnen, toen Nieuws.nl op zijn pad kwam.

Verschillende werelden
“De regio waar ik op Nieuws.nl over schrijf, bestaat echt uit verschillende werelden. Tot in het extreme. Bewoners van IJmuiden hebben bijvoorbeeld niets met de mensen aan de overkant van het Noordzeekanaal. En andersom. En als je in Santpoort vertelt dat je in Beverwijk bent gaan wonen, vragen ze aan je: waar is het precies fout gegaan? Beverwijk is een gemeenschap van fabrieksarbeiders, want vroeger werkte iedereen voor de Hoogovens (nu Tata Steel, red.). Het naastgelegen Heemskerk daarentegen is van oudsher een gebied van tuinders. Op Nieuws.nl moet je die twee gemeenten afzonderlijk aanspreken. Wat wel of wat niet kan voor een bepaalde bevolkingsgroep, ja dat moet je aanvoelen.”

Demonstratie bij Tata Steel (Foto: Wim Meijer)
Het strand bij Heemskerk (Foto: Wim Meijer)
Het strand bij Heemskerk Wim Meijer)

Geen sjoege
“Een voorbeeldje: De Velsertunnel is nu wegens renovatie gesloten. In het kader van de heropening komt er een hardloopwedstrijd met de finish in Beverwijk. Aan zo’n wedstrijd doet de hele regio mee. Ik plaatste hetzelfde artikel daarover op de Nieuws.nl-Facebookpagina’s van Velsen, Beverwijk en Heemskerk. Op de pagina Beverwijk kreeg ik zo’n 400 likes, op die van Heemskerk zes! En omgekeerd schreef ik iets over een regionale feestweek met een harddraverij in de straten van het dorp. In Beverwijk waren er duizenden bezoekers. Maar de finale was in Heemskerk. De Heemskerkers liketen het artikel, de Beverwijkers gaven geen sjoege. Maar ik blijf het proberen. Als we ooit een verbroedering tussen die twee meemaken, dan is die begonnen bij Nieuws.nl.”

Harddraverij in Heemskerk (Foto: Wim Meijer)
Goed gevoel

“Sportieve en sociale onderwerpen en een combinatie van die twee spreken mij het meeste aan. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een serie reportages over de Heliolympics. Deze zijn 22 september begonnen, een soort regionale Paralympics waar ook diverse medaillewinnaars uit Rio komen en ambassadeurs, zoals professor Erik Scherder. Dat vind ik geweldig. Welk artikel ik zelf trots op ben? Dat verhaal over twee jongetjes uit Beverwijk die ik heb gevolgd op een Fantasy-dag van Stichting Opkikker (die gezinnen met ernstig zieke kinderen een feestelijke dag bezorgt, red.). Die twee jongens waren ziek geweest en wat mij het meeste doet is het feit dat de ouders van die jongens erg ingenomen waren met het stuk en dan denk ik: toch de goede toon te pakken gehad. Dat geeft mij een goed gevoel en ik vind dat belangrijker dan honderden anonieme likes.”

Wim Meijer (foto: Jolande Ridderhof)