37e Heemskerkse Filmdagen in Filmhuis Heemskerk

Foto: Filmhuis Heemskerk

Van vrijdag 27 januari tot en met woensdag 1 februari is Heemskerk weer even het Cannes van de IJmond, met maar liefst 9 filmvoorstellingen in 6 dagen.

Het is voor de 37e keer dat de Heemskerkse Filmdagen worden georganiseerd en, zoals het er nu naar uitziet, voor de laatste keer op de huidige locatie, in sociaal cultureel centrum De Cirkel op het terrein van Harteheem.

Laatste keer op Harteheem
Afgelopen week werd bekend dat de Hartekamp Groep meer plek nodig heeft voor de eigen cliënten en daarom geen ruimte meer heeft om Stichting Culturele Cirkel Heemskerk onderdak te verlenen. Dat betekent dat De Cirkel na 23 jaar (het cultureel centrum is sinds 1994 op de huidige locatie gevestigd) per 1 juli op zoek moet naar een nieuwe plek om haar activiteiten, waaronder Het Filmhuis, voort te kunnen zetten.

Gerard Strik
Waar in 2018 de 38e Heemskerkse Filmdagen gehouden zullen worden is dus voorlopig een vraagteken. Maar in ieder geval gaat editie 2017 vrijdag a.s. ongehinderd uit de startblokken met de  film “Toni Erdmann” en een expositie van de Heemskerkse kunstenaar Gerard Strik in de foyer van de Cirkel. Gerard Strik is ontwerper van de posters van de Filmdagen, waarvoor hij al sinds 2011 een “Ezel” als beeldmerk gebruikt. Gedurende de 6 Heemskerkse Filmdagen worden de volgende 9 films vertoond, waaronder 1 korte film en 2 jeugdfilms:

Toni Erdmann Ines en haar vader hebben geen goede band. Als hij dan ook opeens op de stoep staat bij haar huis in Roemenië is ze vooral geërgerd. Haar vader wil haar echter blij maken en begint het grappige personage Toni Erdmann te spelen. Deze film draaide eerder op het Filmfestival van Cannes en werd een van de favorieten van de aanwezige journalisten. Inmiddels is Toni Erdmann de Duitse inzending voor de Oscars.

Riphagen Dries Riphagen is een crimineel die in de Tweede Wereldoorlog Joden aan de Duitsers verraad om kopgeld op te strijken. Hij wordt schatrijk van zijn praktijken en waant zich onaantastbaar.

Grijs is ook een kleur De korte voorfilm, voorafgaand aan ‘La Pazza Gioia’, vertelt het verhaal van een elfjarig meisje dat probeert om haar depressieve oudere broer gelukkig te maken. Wanneer dit dreigt te mislukken, schiet een vreemde, engelachtige man met witte nepvleugels haar te hulp. Grijs is ook een kleur is een afstudeerfilm van de Nederlandse Filmacademie 2016. De Heemskerkse Loes Komen was verantwoordelijk voor de productie van deze film en is die avond aanwezig voor vragen. La Pazza Gioia Twee vrouwen zitten in een psychiatrische inrichting. Tijdens een uitstapje zien ze een kans om te ontsnappen. Wat volgt is een reis waarbij de vrouwen elkaar leren kennen en weten om te gaan met hun verleden.

Perfetti Sconosciuitu Een groep vrienden gaat gezellig met elkaar eten. De nieuwkomer van de groep stelt voor om alle telefoons op tafel te leggen en alle binnenkomende berichten en telefoontjes met elkaar te delen, want delen ze hebben toch niets te verbergen

Carnifex In Carnifex wordt een vriendengroep al blowend en skateboardend één voor één aan het mes geregen door een mysterieuze moordenaar. De Heemskerkse regisseurs en producenten Bart van Tunen en Peter Verweij begonnen in juni 2007 aan de opnames en verzamelden een indrukwekkende groep cast- en crewleden om zich heen. Zonder budget, maar met een onuitputtelijk enthousiasme werd deze Heemskerkse horrorfilm gemaakt.

Layla M. Layla is een islamitisch meisje wonend in Nederland. Ze is niet op haar mondje gevallen en stoort zich aan het beeld van moslims. Ze zet zich steeds verder af tegen haar liberale ouders. Als ze Adbel ontmoet gaan ze samen naar het Midden-Oosten. Het doel van de reis wordt haar te laat duidelijk.

Voor de jeugd worden er twee films vertoond:

Sing (NL,2D) Een koala is in bezit van een prachtig theater, maar het gaat niet goed. Om het theater te redden organiseert hij een talentenjacht. Een varken, een gorilla, een muis en een olifant hebben ieder zo hun eigen reden om mee te doen. De talentenjacht kan ieders leven veranderen.

Fantastic Beasts and Where to find Them Newt Scamander heeft net alle bijzondere fabeldieren vastgelegd in een wereldwijde expeditie. Als hij in New York aankomt ontsnapt een van zijn beesten en loopt de situatie al snel uit de hand. De scheiding tussen tovenaars en niet-tovenaars dreigt te worden verstoord. Dit is een verhaal dat zich afspeelt in de wereld van Harry Potter. Dit verhaal speelt zich echter af in 1926, ver voor de gebeurtenissen uit de boeken.

Programma 37e Heemskerkse Filmdagen

Vrijdag 27 jan   20.00 uur Toni Erdmann
Zaterdag 28 jan   14.00 uur Sing (NL, 2D)
Zaterdag 28 jan   20.00 uur Riphagen
Zondag 29 jan   14.00 uur Fantastic Beasts and Where to find Them
Zondag 29 jan   20.00 uur Grijs is ook een kleur (voorfilm)

La  Pazza Gioia

Maandag 30 jan   20.00 uur Perfetti Sconosciutu
Dinsdag 31 jan   20.00 uur Carnifex
Woensdag    1 feb   20.00 uur Layla M.

Klik HIER voor informatie over toegangsprijzen, reserveren en adres.