Poging tot brandstichting bij Islamitische Basisschool Elif

Foto: Wim Meijer Fotografie

Vrijdagavond, 1 april, is de brandweer van Heemskerk tot tweemaal toe in actie gekomen. In beide gevallen wordt er rekening gehouden met brandstichting.

Speeltoestel
De eerste melding, rond 20.25 uur, betrof een brandend speeltoestel in een speeltuin aan de Huibert Pootstraat. Al voordat de brandweer was gearriveerd had een buurtbewoner met een poederblusser het eerste bluswerk verricht. Met een straal hoge druk doofde de brandweer de rest van de vlammen. De politie doet onderzoek omdat brandstichting niet wordt uitgesloten

Islamitische school
Nog geen 10 minuten later kwam opnieuw een brandmelding. Dit keer betrof het een beginnende brand bij de Islamitische basisschool Elif aan de De Visserstraat in Heemskerk. Toen de brandweer ter plaatse kwam bleek de brand al onder controle dankzij het kordate optreden van een omwonende, die met een emmer water het vuur te lijf was gegaan. Hierdoor bleef de schade aan het gebouw beperkt tot de buitengevel.

Volgens de brandweer was ook hier sprake van brandstichting. Met behulp van een  brandende vloeistof zou men hebben geprobeerd om de buitengevel van de in portocabins gevestigde school in brand te steken.

Politie zoekt getuigen
Inmiddels wordt door de politie verder onderzoek gedaan. De politie zoekt dan ook getuigen die gisteravond om en nabij de school, dus ook de zijde aan de Van der Ploegstraat, iets verdachts hebben gezien. Ze worden gevraagd dit te melden via telefoon 0900-8844 of via Meld Misdaad Anoniem, telefoon 0800-7000