Zwaaien en zwieren op Uitgeester ijsbaan

Foto: Wim Meijer Fotografie

Sinds gisteren is de ijsbaan aan de Castricummerweg in Uitgeest geopend. Eerst nog voor de schooljeugd, maar na de afgelopen stevige vriesnacht mogen nu ook de volwassenen de mooie ijsvloer op.

Een paar weken geleden had niemand zich nog voor kunnen stellen dat de ijzers deze winter nog ondergebonden zouden kunnen worden om lòs te gaan op natuurijs. Maar zie daar: ruim een week geleden meldde zich opeens de ‘Russische Beer’, een stevig koufront vanuit Siberië, dat ervoor heeft gezorgd dat de Krokusvakantie opeens is omgevormd tot een pure wintersportvakantie.Voor iedere schaatsliefhebber is het een droom: lekker schaatsen op echt natuurijs, koude wind om je oren en een regelmatige tussenstop bij een koek-en-sopie. Sinds gisteren kan het allemaal op de natuurijsbaan van IJsclub Uitgeest aan de Castricummerweg.

“Een mooi verassing, zo aan het eind van de winter”, aldus Herman van Sambeek, voorzitter van de ijsclub. “Ga maar na, het is 1 maart. De laatste keer dat we op 1 maart hier konden schaatsen is alweer ruim 20 jaar geleden, in 1997. En daarvoor natuurlijk in 1986, het jaar waarin we nog op 26 februari een Elfstedentocht hadden”.

IJsmeester
Ook ijsmeester Nico Brantjes toont zich aangenaam verrast door het late koufront. Al 20 jaar lang is Nico verantwoordelijk voor de ijsvloer in Uitgeest. “We zitten eigenlijk in een periode van het jaar dat de winter voorbij is en dat je op het punt staat om het water van het veld gaat halen.  Ja, maakt zo’n late vorstperiode het jaar toch nog goed. Een vooral leuk dat deze precies in de Krokusvakantie valt.”

Vrolijk gestemde bestuursleden en ijsmeester van IJsclub Uitgeest.

Sinds vorige week staat Nico iedere ochtend op het ijs om de dikte van de ijsvloer op diverse plekken van de baan te controleren. Eigenlijk hoopte Nico en de bestuursleden van de IJsclub dat de baan afgelopen woensdag al open had kunnen gaan. Nico constateerde toen echter dat de ijsvloer op sommige plekken nog maar 2 centimeter dik was en er dus nog een extra nachtje vorst nodig was. Maar gisterochtend kon hij dan toch ‘groen licht’ geven, althans… voor de schooljeugd.

Vandaag ook de volwassenen de baan op
Dankzij opnieuw een strenge vorstnacht constateerde Nico vanmorgen dat de ijsvloer nu ook sterk genoeg is om de volwassen schaatsliefhebbers toe te laten.

Hoe lang deze ijspret gaat duren? Vandaag en morgen lijken niet stuk te kunnen. Voor vandaag voorspelt het KNMI dat de temperatuur niet boven nul komt. Vanavond en vannacht misschien een beetje sneeuw, maar nog altijd matige vorst. Pas zaterdag in de loop van de dag/avond lijkt de ‘Russische beer’ zich terug te trekken.Laatste keer Castricummerweg?
We kunnen er dus vanuit gaan dat het na het weekend helaas is afgelopen met het schaatsplezier op de ijsbaan aan de Castricummerweg, en niet alleen voor dit jaar, maar misschien wel voor altijd, want het heeft er alle schijn van dat de ijsbaan moet gaan wijken voor de bouw van een school (Integraal Kindcentrum). Een nieuwe locatie voor de ijsbaan is vooralsnog niet bekend. Daar zal in de komende periode binnen de gemeente Uitgeest nog menig woord over gesproken worden. Als het aan voorzitter Herman van Sambeek ligt blijft echter alles bij het oude:

“Kijk, we zitten hier al tientallen jaren. De ijsclub en deze baan op deze locatie zit gewoon ingebakken bij de bewoners in Uitgeest. De bestuurders voelen gewoon niet aan wat het sociale belang is van de ijsbaan op deze plek. Kijk hoe de mensen hier met elkaar omgaan! Zodra er ijs ligt en de ijsbaan opengaat dan tellen onderlinge conflicten of verschillen niet meer mee. Dan schaatst iedereen met iedereen en heeft plezier met elkaar. Je kunt hier een hele dag doorbrengen en je hoort geen onvertogen woord! En qua locatie… vooralsnog hebben we geen idee waar we naartoe zouden moeten, maar één ding is zeker: zo’n mooie plek als hier krijgen we nooit meer!” Het mag dus duidelijk zijn dat iedereen die nog een keer wil genieten van echte onvervalste en ouderwets schaatssfeer op de natuurijsbaan aan de Castricummerweg nu zijn/haar kans moet grijpen, want een nieuwe kans… daar kunnen we alleen maar op hopen.

Programma voor vandaag (vrijdag 2 maart):

• 09:00 tot 17:00 uur open voor iedereen
  • 17:30 tot 18:45 uur open voor de trainingsgroep
  • 19:00 tot 22:00 uur open voor iedereen: Schaatsen op de baan op gezellige muziek en met led-verlichting en genieten van glühwein, koffie en warme chocomel.

Zaterdag zal in principe ook de schaatsles voor de jeugd, die anders in de Meent wordt gehouden, van 10.00 – 11.00 uur worden gegeven op de natuurijsbaan.

Hieronder een uitgebreide fotoserie: klik op de foto voor een grotere downloadbare versie)