‘Portret van Heemskerk’ vanaf 5 mei te zien bij Omroep Heemskerk

Foto: Gabe van der Zwaag

Een jaar lang hebben Gabe en Kitty van der Zwaag gewerkt aan de totstandkoming van het portret van hun eigen dorp Heemskerk. En nu is dan het moment van de première. Heel anders dan vooraf gepland. Door de coronacrisis geen première in het Gemeentehuis, maar via de lokale TV-zender Omroep Heemskerk

Maar liefst een heel jaar werk was nodig voor de totstandkoming, maar dan heb je ook wat. Gabe heeft alles gefilmd en Kitty alles geknipt en er een mooi verhaal van gemaakt.

‘Onze bedoeling was om het leven in Heemskerk gedurende een jaar vast te leggen’, vertelt Gabe. ‘Daarin hoort de natuur in vier seizoenen, maar ook onze kastelen, kerken en ook festiviteiten die het hele jaar door plaatsvinden, zoals de Truckrun, de kermis en de Sinterklaasintocht en nog veel meer’.

Het jaar 2019 was voor hen zodoende een heerlijke vakantie in eigen dorp waar ze ook plekjes hebben ontdekt die ze zelf nog niet eens echt kenden. ‘We hebben geprobeerd om deze film een persoonlijk en echt Heemskerks karakter mee te geven’, vertelt Kitty. ‘Daarom hebben we geen voice-over gebruikt maar zijn het de Heemskerkers zélf die in de film vertellen wat Heemskerk nou zo bijzonder maakt en wat bijvoorbeeld hun favoriete plekje in ons dorp is. En zo is dit een film niet alleen over Heemskerk maar ook voor, door en mét de Heemskerkers geworden. Het grappige is ook dat Heemskerkers het ondanks de 39.000 inwoners nog steeds over hun dorp hebben’.

(foto: Gabe van der Zwaag)

Trots
Vooral een gevoel van trots overheerst bij de Heemskerkers in de film en mooie plekjes weten ze zonder aarzelen op te noemen. De film begint met het voorjaar, de bomen die prachtig in bloei staan maar ook het jaarlijkse zwanengeluk in de vijvers met de kleine pulletjes. Geboren en getogen Heemskerker Aad Schoorl vertelt in de film dat de wandelroute naar school als kind een onuitwisbare indruk op hem heeft gemaakt dat hem nog steeds een gevoel van geborgenheid geeft. Aad van Tunen vertelt dat hij zo met Heemskerk is verbonden dat hij ook per se een Heemskerks meisje wilde trouwen.

Erik Bakker
De muziek is door Erik Bakker speciaal voor deze film gemaakt. Het was een hele klus om een keuze uit zoveel prachtig beeldmateriaal te maken en uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een portret van ruim 27 minuten waar Gabe en Kitty erg blij mee zijn.

Première
De geplande feestelijke première in de hal van het gemeentehuis is helaas in het water gevallen door de coronacrisis. Gabe: ‘We hebben besloten niet te wachten met het uitbrengen van de film maar het juist nu te doen. Door de coronacrisis worden dit jaar heel veel leuke activiteiten in het dorp geannuleerd en wat is er mooier dan naar een film te kunnen kijken waarin het leven nog ‘normaal’ was en te zien hoe het hopelijk weer kan worden in ons dorp’. Burgemeester Mieke Baltus zal de film nu op televisie introduceren.

De film is vanaf 5 mei 2020 te zien op tv bij Omroep Heemskerk via Ziggo kanaal 42 en KPN kanaal 1466 en op het YouTube kanaal en de website van Omroep Heemskerk.