Tijdstip prikkelarme kermis Heemskerk leidt tot discussie

Foto: Wim Meijer Fotografie

Afgelopen weken vestigde de Gemeente Heemskerk de aandacht de ‘prikkelarme kermis’ waarmee op woensdag 6 september het startschot wordt gegeven voor drie dagen kermis.

Voorafgaand aan de ‘gewone’ kermis, die op woensdagmiddag 6 september om 14.00 uur van start gaat, draait alles van 12.00 uur tot 14.00 uur even een tandje lager. Minder harde muziek, geen flitslichten of rookmachines, en veel attracties op een wat minder hoge snelheid.

De prikkelarme kermis is bedoeld voor mensen die overgevoelig zijn voor prikkels zoals bijvoorbeeld mensen met autisme of epilepsie. Al met al een mooi initiatief, ware het niet dat op woensdagmiddag tussen 12.00 en 14.00 uur de meeste kinderen (juist in het speciaal onderwijs) nog op school zitten.

Continurooster
Anders dan de ‘normale’ basisscholen, die op woensdagmiddag vrij hebben, geldt in het speciaal onderwijs een continurooster, waardoor er ook op woensdag les wordt gegeven tot 14.30 uur.

Op Facebook is de discussie rond het geplande tijdstip van de ‘prikkelarme kermis’ dan ook flink op gang gekomen. Diverse ouders van kinderen die op school zitten bij Heliomare of Harteheem geven aan het erg jammer te vinden dat door dit ongelukkige tijdstip dit feestje aan de neus van hun kinderen voorbijgaat.

Reactie gemeente
In een reactie op Facebook meldt de gemeente Heemskerk in overleg met de kermisexploitant voor dit tijdstip te hebben gekozen omdat dat de rustigste uren van de kermis zijn. “Later op de dag is het erg druk op het terrein en kunnen wij niet meer garanderen dat er weinig prikkels zijn. Wij snappen dat het vervelend is dat de uren samenvallen met het lesrooster. Wij hebben dit proberen op te lossen door een paar maanden geleden naar alle scholen/instellingen en organisaties in Heemskerk en omgeving de uitnodiging van de prikkelarme kermis te sturen, zodat zij eventueel rekening konden houden met het rooster en/of om gezamenlijk naar dit moment toe te komen”, aldus de gemeente.

Alternatief
De vraag is toch in hoeverre echt goed is nagedacht over dit tijdstip voor de ‘prikkelarme kermis’. Wellicht was het handiger geweest om juist níet voor de woensdagmiddag te kiezen. Juist op díe middag zijn bijna alle kinderen vrij (en zijn er dus veel prikkels), terwijl de kinderen in het speciaal onderwijs op àlle dagen om 14.30 uur vrij zijn. Een prikkelarme kermis op donderdag of vrijdagmiddag na 14.30 uur zou dus mogelijk een goed alternatief zijn geweest. Wellicht een aardige tip voor volgend jaar.