Paarden, wedden en veel bier

Foto: Wim Meijer Fotografie

Het is inmiddels een bekend beeld gedurende de jaarlijkse kortebaandraverij in Heemskerk: een ‘zanderige’ Marquettelaan, paarden, sulky’s en pikeurs, en bovenal veel drukte aan de kant, waar de focus vooral licht op het wedden en het koel houden van het bier.

Het blijft een wonderlijk evenement: de kortebaandraverijen op de Marquettelaan in Heemskerk. Enerzijds pure paardensport, en van de andere kant onderdeel van de feestweek van Heemskerk en daarmee ook een soort van ‘volksvertier’. Toch is het een formule die al jarenlang werkt en blijkbaar niet conflicteert met elkaar.

Gezelligheid, spanning en sensatie
Voor de toeschouwers is het plezier ook tweeledig. Enerzijds gezellig en zeker ook sensationeel, maar daarnaast, door de mogelijkheid van ‘gokken’ ook een manier om, met een beetje geluk, de kosten van de geldverslindende feestweek te compenseren. Want als je ‘goed gokt’ dan is er wel degelijk iets te verdienen.De kortebaandraverijen van komende donderdag zullen daar geen uitzondering op vormen. Opnieuw zullen er 28 paarden met elkaar de strijd aangaan, terwijl het publiek zich verdringt langs het 300 meter lange parcours om, ongetwijfeld met een glas bier in de hand, te zien of hùn paard als eerste over de eindstreep komt en er vervolgens geld geïnd kan worden bij de totalisator.

Rabobank Pikeursprijs IJmond
Wat de Kortebaandraverij van Heemskerk extra spannend maakt is de strijd om de Rabobank Pikeursprijs IJmond die op de Marquettelaan zal worden beslist. Na drie races wordt de lijst aangevoerd door Lindsey Pegram (winnaar in IJmuiden en Beverwijk).

Lindsey Pegram (r) in Beverwijk (foto: Wim Meijer Fotografie)

Komende kortebaandraverijen
Met de laatste race in de IJmond is het seizoen voor de kortebaandraverij overigens nog lang niet ten einde. Vooral voor de maand september staat de kalender mudvol. Zeker de moeite waard om een keer ‘live’ mee te maken. Waar en wanneer? Zie hieronder:

• Donderdag 14 september – Purmerend
  • Vrijdag 15 september – Hillegom
  • Maandag 18 september – Medemblik (Nederlands Kampioenschap)
  • Donderdag 21 september – Enkhuizen
  • Woensdag 27 september – Roden
  • Donderdag 28 september – Lisse
  • Zaterdag 7 oktober – Utrecht (DSK)
  • Maandag 9 oktober – t Zand