Kortebaandraverij letterlijk zonnig hoogtepunt van ‘Kermis Heemskerk’

Net als vorig jaar heeft de ruin Casanova de ‘Kortebaan van Heemskerk’ gewonnen en bezorgde daarmee leerlingpikeur Micha Brouwer zijn eerste overwinning.

Het lijkt erop dat ook de weergoden houden van de kortebaandraverijen. Werd Heemskerk de laatste dagen regelmatig gegeseld door stevige regenbuien en staat er voor donderdagavond en vrijdag ook de nodige regen op het programma, donderdagmiddag 7 september was het prima toeven op een zonovergoten Marquettelaan.Het was weer helemaal het vertrouwde beeld: duizenden mensen langs het 300 meter lange parcours, met in de ene hand het gokformulier en in de andere hand een steeds goed gevuld glas bier. De Marquettelaan blijkt gedurende de kortebaandraverijen steeds één grote sociale smeltkroes: iedereen kent iedereen, praat met elkaar, lacht met elkaar en drinkt met elkaar het bier dat op allerlei manier is aangevoerd, zoals in goed geïsoleerde winkelwagentjes, afvalcontainers, en vanuit de talloze Heineken taps die met duct tape aan de bomen of lantaarnpalen zijn bevestigd. In hoeverre het grote publiek de ontknoping van de strijd tussen de 24 paarden bewust heeft meegekregen kun je je afvragen. De kortebaandraverij Heemskerk lijkt primair een volksfeest met een extreem groot reünie-gehalte tegen een decor van paardenraces, waarbij het gokformuliertje van de totalisator het bindmiddel is.Eén ding mag duidelijk zijn: wie op zijn/haar formuliertje gemakshalve de winnaar van vorig jaar ook  als overwinnaar voor dit jaar tipte heeft een goede dag gehad, want net als vorig jaar liet ook nu Casanova al zijn concurrenten achter zich. De tweede plaats was voor Bo Sprengers met Doc Holiday en Aad Pools greep met zijn Contador het brons.

Klik voor een uitgebreide foto-impressie met circa 50 downloadbare foto’s op de hoofdfoto boven aan dit artikel.