Echte cops en ‘nep cops’ met elkaar op ramkoers

Foto: Wim Meijer Fotografie

Het leek eigenlijk allemaal zo vanzelfsprekend: De Truckersrun, het jaarlijkse evenement van Stichting Globetruckers, waarbij dit jaar 128 truckers op pad gingen met 165 cliënten van Harteheem, zou natuurlijk worden begeleid door een aantal authentieke Amerikaanse cop-cars mét gillende sirenes en flitsende lichten.

Alleen was er even niet gerekend op de invloed van de échte politie.  Die bleek namelijk helemaal niet gecharmeerd van het demonstratieve vertoon van de ‘nep-agenten’en zette de hakken in het zand.

Discussie
Voorafgaand aan de Truckersrun was er al de nodige discussie over geweest. De politieagent die was aangesteld om het complete evenement in goede banen te leiden had al aangegeven toe te zien op het overmatig gebruik van sirenes en lichten. Dit tot grote ergernis van de voorzitter van de organisatie René Penning. “Ik snap er helemaal niets van”, aldus de getergde voorzitter. “We doen dit al meer dan 20 jaar. Nooit zijn er problemen geweest over geluid of licht. En nu opeens loopt er één agent rond die hier moeilijk over doet”.

Wat wel, wat niet
In hoeverre er vooraf nu wel of geen overeenstemming was tussen politie en truckers lijkt niemand helemaal duidelijk te zijn. Volgens de een zouden de cop-cars wel geluid, maar geen licht mogen voeren. Volgens anderen was dat weer andersom,. Weer anderen meenden wèl oranje licht te mogen voeren maar géén rood of blauw en volgens weer anderen mocht er helemaal niets. Daarbij ontstond er ook discussie over het gebruik van de claxons door de truckers.De onduidelijkheid bereikte z’n climax rond het tijdstip waarop afgelopen zaterdag de stoet zou vertrekken. Terwijl de cop-cars, waarvan het merendeel uit Duitsland (Stuttgart) afkomstig was, klaarstonden in de Duitslandlaan (toeval bestaat niet) werd langzaam duidelijk de ‘Oom Agent’ serieus van plan was om zijn standpunt ten aanzien van de cop-cars te handhaven (de truckers mochten de claxons ‘naar eigen inzicht’ gebruiken).

Toen de Duitse ‘Bullen’ ook nog te horen kregen dat de agent de nummerborden van de cop-cars had genoteerd (wat werd opgevat als waarschuwing voor eventuele sancties in geval van overtredingen) besloten ze om direct na de start de stoet te verlaten.

Fantastisch evenement met ‘katertje’
Gelukkig heeft iedereen kunnen constateren dat de onverkwikkelijke botsing tussen de echte en de ‘nep-agenten’ nauwelijks invloed heeft gehad op het plezier voor degenen voor wie het allemaal bedoeld was: de cliënten van Harteheem. Toch is er zeker bij de organisatie een ‘kater’ blijven hangen. René penning hierover: “Ik begrijp gewoon niet dat het zover heeft hoeven komen. Allereerst heeft het altijd gemogen. En daarbij: ieder jaar wordt in Amsterdam het KinderBeestFeest georganiseerd. Dan rijden er pakweg 400 wagens van hulpdiensten met gillende sirenes en met alle kleuren lichten door de stad. Dan kan ’t opeens wel!”Woordvoerder politie
HeemskerkNieuws heeft uiteraard nagevraagd bij de politie in Heemskerk wat er nu eigenlijk fout is gegaan, waarom het voorheen wel mocht en nu niet, en waarom in Amsterdam wel en hier niet. De woordvoerder was vrij duidelijk: de reden waarom er in principe geen licht- en geluidssignalen mogen worden gevoerd is gewoon ‘de wet’! Optische en geluidssignalen is voorbehouden aan de officiële hulpdiensten.

Waarom vroeger wel en nu niet? ‘Beleid verandert soms’, aldus de woordvoerder. ‘De gedachte is dat door lichten en alarmgeluiden verwarring kan ontstaan bij andere weggebruikers, zeker als er toevallig gelijktijdig écht een ongeluk zou gebeuren of brand zou zijn’.

Wat Amsterdam betreft en het KinderBeestFeest zegt de woordvoerder: ‘Tja, iedere stad of regio kan daar zijn eigen beleid in hebben en ontheffing verlenen’

Als laatste vraag aan de woordvoerder: Over twee jaar staat Stichting Globetruckers weer in Heemskerk voor de deur. En natuurlijk hopen ze dan weer de cop-cars naar Heemskerk te krijgen… wat raad u ze aan om kans te maken om een ontheffing te krijgen? De woordvoerder: “Ze moeten in ieder geval in vroeg stadium in overleg gaan Daarmee zeg ik niet dat ze dan het gewenste antwoord krijgen, maar hoe eerder overleg hoe groter de kans tot overeenstemming”.

Als ik Globetrucker was dan zou ik morgen maar vast een afspraak maken!