Repair Café geeft nieuw leven aan oude spullen

Foto: 251tv

Van oude klokken, waterkokers en tosti-ijzers tot fietsen, computers en smartphones: bijna alles kent een tweede leven!

(Bron: 251TV)

Het is een verschijnsel dat inmiddels wereldwijd is ingeburgerd: het Repair Café. Een plek waar mensen naartoe komen om hun spullen, samen met deskundige vrijwilligers, te repareren. Spullen die anders zouden verdwijnen in de afvalberg, maar nu een nieuw leven krijgen.

Duizend Repair Cafés
Inmiddels zijn er wereldwijd al meer dan duizend Repair Cafés verspreid over 24 landen, die maandelijks gemiddeld 18 duizend spullen repareren. In Nederland ligt het aantal Repair Cafes al boven de 200.

Bij de Repair Cafés snijdt het mes aan meerdere kanten. Het is goed voor het milieu, het beperkt kosten voor de eigenaars van de producten en voor de mensen die er met hart en ziel werken is het een gezellig sociaal gebeuren.

repair 2

de Schuilhoek
Sinds 5 april 2014 is er ook een Repari Café gevestigd in buurtcentrum de Schuilhoek in Heemskerk. Elke eerste zaterdag van de maand kunnen mensen hiernaartoe komen om kapotte spullen te laten repareren. Alles is er aanwezig: deskundige vrijwilligers, gereedschap en materiaal om alle mogelijke reparaties uit te voeren.

Regionale omroep 251tv bracht een bezoekje aan het Heemskerkse Repair Cafe en was er getuige van hoe de 15 vrijwilligers alles aanpakten en waar alleen maar tevreden gezichten vielen te bespeuren.

Het Repair Café in buurtcentrum de Schuilhoek is elke eerste zaterdag van de maand geopend van 10.00 tot 14.00 uur.  Informatie & contact: Ria Zieltjens, tel. 0251-253054, [email protected]. Zie ook facebook pagina: Repair Café Heemskerk.

Meer 251TV-producties (TV uit de hele regio twee-vijf-een) zijn te bekijken via YouTubeFacebookTwitter en Ziggo Kanaal 42 (digitaal) of Kanaal 45 (analoog).