Column van de Dag: Florence: Stad van de Renaissance

Foto: Pixabay

In mijn  vorige column nam ik jullie meer naar Toscane en Umbrië, en toen gaf ik al aan dat Florence weliswaar de hoofdstad is van de regio Toscane, maar dat daar zoveel te zien is dat ik had besloten om hier een aparte column over te schrijven. Hierbij de daad bij het woord:

Florence: Stad van de Renaissance (door: Anke Hupkes / foto’s: Pixabay)

De kleine luchthaven van Florence ligt 5 km ten noorden van de stad en je vliegt er In 2 uur naartoe, om vervolgens met een kwartiertje in de stad te zijn.

Basilica di Santa Maria del Fiore
Mijn eerste doel is de Dom “Santa Maria del Fiori”, met de voor Beverwijkers zo bekende koepel!  Ik ben niet zo’n held, maar de toren is te beklimmen en schijnt naar boven toe steeds kleiner te worden. Een prachtig boek over de bouw van de koepel (de Duomo) is “De koepel van Brunelleschi” van Ross King, Wat mij betreft hoefde aan at boek, dat handelt over de intriges rond de bouw, geen einde te komen…

(foto’s: Wikipedia)

Basterio de San Giovanni
De naast de Basilica di Santa Maria del Fiore vind je de vrijstaande doopkapel van Johannes ofwel het  “Battistero San Giovanni”. Het is een van de oudste gebouwen van Florence, alhoewel er de nodige discussie bestaat over de oorsprong. Lange tijd ging men ervan uit dat hij stamde uit de vijfde eeuw. Tegenwoordig denkt men echter aan een later tijdstip in de 11e eeuw. Het gebouw werd gebouwd bovenop een kerk uit de oude Romeinse tijd. Hiervan zijn nog steeds resten in het Baptisterium terug te vinden, zoals sporen van Mozaïeken.

De bestemming van het gebouw als doopkapel dateert van 1128. Tot de negentiende eeuw zijn de meeste kinderen die in Florence en omgeving werden geboren hier gedoopt, dus ook bekende Florentijnen als Dante en Michelangelo. De doopkapel is gewijd aan de beschermheilige van Florence, Johannes de Doper. De deuren zijn  rondom bedekt met bronzen platen met Bijbelse voorstellingen. De bekendste is de poort naar het Paradijs aan de oostkant. Giotto’s Campanile
Eveneens naast de Dom staat te witte klokkentoren (de Campanile), in 1334 ontworpen door de beroemde architect Giotto di Bondone. Van de vijf niveaus die de toren telt heeft Giotto overigens alleen de onderste verdiepingen gebouwd.

In het oorspronkelijke ontwerp van Giotto had de toren een hoge spits, maar Fransceso Talenti, de architect die de bouw van Giotto overnam, veranderde dit na Giotto’s dood in een plat dak. Zo kreeg de beroemde campanile zijn opvallende ‘afgebroken’ uiterlijk.

Koopmansstad
Florence is rijk geworden als koopmansstad in de tijd van de Renaissance in de 13e tot 15e eeuw en dat is nog steeds aan de vele prachtige gebouwen te zien. Op het  “Piazza della Signoria”  is het heerlijk om op een terras uit te rusten bij het “Palazzo Vecchio” met z’n prachtige Neptunes fontein en de kopie van “David”.

David van Michelangelo
Voor de echte David van Michelangelo moet je naar de Galleria del Accademia, maar doe dat ’s ochtend vroeg, want anders sta je uren in de rij. Oudste weeshuis
Zelf was ik onder de erg onder de indruk van het “Ospedale degli Innocenti” dit oudste weeshuis van Europa met prachtige keramiek plaketten van “Robbio” en muurschilderingen, ernaast een oude hal waar rechtgesproken werd.

Achter de Mercato Centrale, waar het natuurlijk heerlijk rondlopen is, zijn ’s avonds allerlei muziekbandjes aan het spelen.

Oltrarno
Via de “geheime gang van Vasari” kom je via het Palazzo Vecchio en het bekende Uffizi museum, vervolgens over de Ponte Vecchio met z’n prachtige winkeltjes, aan de overkant van de Arno. Daar vind je Oltrarno (letterlijk vertaald: ‘aan de overkant van de Arno’), de gewone wijk van Florence met slechts 1 groot paleis: het Palazzo Pitti, nu een museum met prachtige schilderijen.

de Ponte Vecchio

Vanaf de prachtige Boboli tuinen heb je prachtig uitzicht over Florence en de Toscaanse heuvels.

Even buiten Florence
Voor een kort tochtje uit Florence kun je naar Fiesole één van de oudste Etruskische steden, met een prachtig Romeins theater en natuurlijk weer een prachtig uitzicht.

Primavera van Botticelli
Weer terug in Florence is een bezoek aan het Uffizi museum een goed idee, hier bevinden zich onder andere de beroemdste schilderijen van Sandro Botticelli “La Primavera” (de lente) en “de Geboorte van Venus”, het prachtige schilderij van de dame die op een schelp uit zee rijst .

De Geboorte van Venus (foto: Wikipedia)

Florence is natuurlijk ook bekend om de prachtige winkels, of bv. de ledermarkt bij de San Marco, weer zo’n prachtige kerk om te bezoeken.

Florence is een van de prachtigste steden , die ik ooit gezien heb. En wil je nog een prachtig boek lezen over het leven in de Renaissance: “De geboorte van Venus door Sarah Dunant” is echt een aanrader.