Column van de Dag: Een paar dagen weg met de herfstvakantie…

Foto: Wikipedia

Bezocht ik in mijn meeste columns steeds buitenlandse vakantiebestemmingen, vandaag hou ik het redelijk dicht bij huis. Het is immers herfstvakantie én mooi weer, dus waarom verder reizen dan nodig is? Immers… in Groningen is genoeg te beleven!

Een paar dagen weg in de herfstvakantie… (door: Anke Hupkes)

Dachten we gedurende de drijfnatte septembermaand dat we in het hartje van de herfst waren beland, nu de herfstvakantie is begonnen beleven we opeens prachtige nazomerdagen met zelfs recordtemperaturen en blijkt het in eigen land heel goed toeven te zijn.

Ik kom zelf altijd graag in Groningen, en met dit heerlijke weer kan het helemaal geen kwaad om daar een paar dagen te verblijven. Voor de prijs hoef je het niet te laten, want de stad Groningen heeft hotels in alle prijsklassen.

Een paar aardige hoteltips:

• Het heerlijk luxe NH Hotel de Ville****, direct achter de Grote Markt
  • Het knusse Schimmelpenninckhuis***, met z’n kruip-door-sluip-door gangetjes en elke kamer anders, maar vintage ingericht.
  • Of het (mijn inziens) saaie maar moderne Martiniplaza****, een paar kilometer uit het centrum, met keurige kamers en alle faciliteiten.

Groninger Museum
Direct tegenover het station bevindt zich het Groninger Museum, met altijd mooie tentoonstellingen, momenteel is er een tentoonstelling over Borgen en Stadspaleizen.

Via de Folkingestraat met de Synagoge maar ook met gezellige winkeltjes, loop je naar de Vismarkt met op de hoek een gezellig bruin café. Niet ver achter de Vismarkt, met het oude waaggebouw op het A-kerkhof,  ligt het Noordelijk Scheepvaartmuseum, met op zolder allerlei scheepsattributen . Een heerlijk museum om even rond te lopen.

Gezellige restaurantjes, maar wel om 21.00 uur dicht.
Loop ook eens langs de oude stadswallen of door één van  de prachtige parken. Op de markt zitten veel leuke restaurantjes, maar ook op de Nieuwstad zitten er meerdere. Wellicht één klein minpuntje: Hoewel een universiteitsstad is het in Groningen ook heel provinciaal, de meeste restaurants sluiten rond 21.00 uur.

Op de fiets door de regio
De volgende dag kun je op het station een fiets huren. Ik ben zelf erg blij met het systeem van de OV/fiets, maar daar dien je een gratis abonnement op te nemen. Dus als je naar Groningen gaat (en dat geldt overigens ook voor alle andere plaatsen in Nederland) regel dan alvast vooraf een abonnement. Dat kan via de website van de NS.

Ten zuiden van Groningen ligt het Paterswoldsemeer, waar je prachtig omheen kunt fietsen, ik denk zo´n 25/30km. Onderweg kun je dan in Paterswolde het Muziekinstrumentenmuseum bezoeken of in Eelde “De Buitenplaats”. Ook even doorrijden naar Eelde is een aanrader. Bezoek dan ook het kleine kerkje. Dat is echt de moeite waard.

Tot nu toe heb je gefietst langs boerderijen en kleine huisjes. Terug naar Groningen fiets je echt langs het meer en kom je via een ophaalbrug weer in de stad terug.

Klooster in Aduard
Fiets je de andere kant op dan kun je ook naar Aduard (ongeveer 10 kilometer fietsen) waar een centrum is over de Reformatie is in het oude klooster en voormalig Hospitium de St. Bernardushof. De enthousiaste mensen die je er rondleiden, vertellen een indrukwekkend verhaal. Hoewel het zeer de moeite waard was piepte ik na anderhalf uur dat ik toch nog wat verder moest vandaag. Maar gelukkig kan ik , maar het was zeer de moeite waard.

Overigens was het klooster zo’n 800 jaar geleden veel groter. Wat zeg ik? Zelfs het grootste kloostrer van Nederland. Om nu exact te ervaren hoe het klooster vroeger kun je nu, via een speciale app op de smartphone of tablet, een virtuele wandeling maken dooor het klooster zoals het er vroeger uitzag.

Terug via Zwolle en Schokland
Op de terugweg is het leuk om een stop in de Hanzestad Zwolle te maken, ook hier een mooi museum, maar we moeten ook weer niet overdrijven.

Ben je met de auto dan is het een aanrader om een omweg te maken via Schokland, het oude eiland dat opgeslokt is door de NoordOostpolder, omdat het dreigde onder te lopen. Blijkbaar hadden we vroeger ook al last van hoogwater!  Er is een korte wandeling over het oude eiland en het kerkje, dat alleen nog voor plechtigheden gebruikt wordt, is leuk om te zien.

Zo zie je maar, ook in eigen land is voldoende te zien en te beleven.