Herdenking verongelukte bemanning van Brits oorlogsvliegtuig

Op zaterdag 16 december 2017 om 10.30 uur leggen het college, leerlingen van de scholen die een graf geadopteerd hebben en de stichting 4 en 5 mei Heemskerk bloemen op de graven van de zeven oorlogsvliegers bij de Nederlands Hervormde kerk.

Het is op 16 december 74 jaar geleden dat bij de Kruisberg in het Heemskerkse duingebied een Britse ‘Lancaster’ neerstortte nadat het toestel in de lucht was ontploft.

Website
Er is een website in ontwikkeling– www.4en5meiheemskerk.nl – waar de leerlingen op ontdekkingstocht kunnen gaan naar de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. De verbeterde en uitgebreide website is lesmateriaal voor de scholen, maar is ook heel interessant voor iedereen, die geïnteresseerd is in de lokale oorlogsgeschiedenis. Het blijkt dat er ook belangstelling uit het buitenland is voor de website; familie van de omgekomen oorlogsvliegers stellen het zeer op prijs dat ook op deze manier aandacht wordt geschonken aan dit onderdeel van de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog.

Laatste rustplaats
Bij het verongelukken van het Britse oorlogsvliegtuig op 16 december 1943 kwam de gehele bemanning om het leven. De oorlogsvliegers kregen in 1945 een laatste rustplaats op de begraafplaats bij de Nederlands Hervormde kerk. Twee keer per jaar krijgen de oorlogsgraven een bloemenhulde. Dit gebeurt massaal tijdens de dodenherdenking op 4 mei. Iets informeler is de herdenking van 16 december, de dag dat het Engelse oorlogsvliegtuig boven het duingebied van Heemskerk in de lucht ontplofte.

Adoptie
De volgende scholen hebben een graf geadopteerd: St.Leonardusschool (R.Hawkins), Anne Frankschool (E.J.H.Downs), De Lunetten (G.A.W.Ray), De Zilvermeeuwschool (N.T.Newton), De Otterkolken (I.Lewis), De Ark (H. Seatter en De Kariboe (graf van een onbekende zeeman). De betrokken scholen hebben van de stichting 4 en 5 mei Heemskerk een ingelijste foto van de vliegenier gekregen, wiens graf zij geadopteerd hebben, om in het schoolgebouw een ereplaats te geven. De scouting Sint Adelbertus heeft het graf van A.G.R. Cowdrey geadopteerd.