Ruim driehonderd Heemskerkse basisschoolleerlingen doen Verkeersexamen

Deze week hebben in totaal 320 leerlingen van groep 7 van de Heemskerkse basisscholen het praktische verkeersexamen afgelegd.

De route fietsen startte vanaf de Dobbestraat, nadat nog even de puntjes op de i zijn gezet door teamleider Heemskerk Veilig Verkeer Nederland Cor Vijfschaft, Voor hem was het inmiddels de 12e keer dat hij het bonte gezelschap van examenkandidaatjes aan zich voorbij zag treken.Eerder hadden de kinderen ook al hun theoretische verkeersexamen afgelegd.

Medewerking ouders
Om de dagen goed te laten verlopen verleenden ook veel ouders hun medewerking. Zij keken bij controleposten of de leerlingen de verkeerskennis beheersten, voldoende inzicht toonden in verkeerssituaties en of ze zich veilig gedroegen in het verkeer.

Veilig Verkeer Nederland
Het is in Nederland inmiddels voor de 87e keer dat het verkeersexamen wordt georganiseerd. De eerste keer gebeurde dat in 1932. In Beverwijk, Wijk aan Zee en Heemskerk wordt de verkeersproef georganiseerd door Veilig Verkeer Nederland (VVN) afdeling Beverwijk/Heemskerk, in samenwerking met de basisscholen en de gemeenten.Verkeersexamen meer nodig dan ooit
Volgens Cor Vijfschaft de is het VVN-verkeersexamen is harder nodig dan ooit. Volgens hem is de jeugd op basisscholen vaak niet meer gewend is om naar school te fietsen. “Moet je kijken bij de basisscholen: de kinderen worden massaal met de auto naar school gebracht”.

RTV IJmondging afgelopen dinsdag ook even een kijkje nemen om te zien hoe de basisschoolleerlingen het er vanaf brachten gedurende hun verkeersexamen.

Hieronder ook een aantal foto’s van de leerlingen van obs de Zeearend: