Opleiding tot lasrobot-operator weer stap dichterbij

Foto: Techport

Haprotech heeft een Techport Kennisvoucher van 5.000 euro ontvangen voor het verder ontwikkelen van een opleiding tot lasrobot operator. In Nederland bestaat zo’n opleiding nog niet.

Robotlassen is een innovatieve manier van lassen en combineert oude technieken met nieuwe technologie. Mede door de groeiende vraag bij maakbedrijven in de IJmond heeft Haprotech besloten een eigen opleiding te ontwikkelen. Het Velsense bedrijf ontvangt hiervoor een stimuleringsbijdrage van Techport.

Laatste kennisvoucher
De zogenoemde kennisvoucher werd vorige week door Marieke van Dijk, wethouder van de gemeente Heemskerk, uitgereikt aan Technisch Commercieel Directeur Raymond Brand van Haprotech. Het is de laatste kennisvoucher die wordt uitgegeven. Hier zijn diverse innovatieprogramma’s voor in de plaats gekomen, zoals Techport Accelerator.

Het opzetten van lesmateriaal door Haprotech leidt niet direct tot nieuwe producten, maar wel tot een nieuwere en meer efficiënte manier van produceren. Haprotech ondersteunt bedrijven hierin. Daarnaast worden een aantal keer per jaar leerlingen en docenten van diverse (v)mbo’s uit de omgeving uitgenodigd voor een workshop. Hiermee dient de voucher dus ook een maatschappelijk doel.

Lasrobot steeds vaker in beeld als alternatief voor handlassers
,,Met de opleiding tot operator kunnen wij bedrijven die een lasrobot  hebben staan, goed op weg helpen’’, aldus Raymond Brand van Haprotech. ,,Vanwege de grote schaarste op de arbeidsmarkt is een lasrobot steeds vaker in beeld als alternatief voor handlassers. Ook kunnen bedrijven die de aanschaf van een lasrobot overwegen, bij ons kennismaken met het proces. Wij verwachten dat zowel mensen uit de techniek als uit de ict interesse zullen hebben in deze nieuwe opleiding.’’ Haprotech werkt bij het ontwikkelen van lesmateriaal nauw samen met een autoriteit op het gebied van lasrobots.

De kennisvoucherregeling wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeenten Heemskerk, Beverwijk en Velsen. ,,Het is een goede zaak dat wij met elkaar kleine en middelgrote bedrijven in staat stellen om zich verder te ontwikkelen’’, aldus wethouder Marieke van Dijk van de gemeente Heemskerk. ,,Ik weet zeker dat hier iets moois uit voortkomt en dat het de maakindustrie in de IJmond een positieve impuls geeft.’’