Burgemeesters IJmondgemeenten dopen ‘Tata Steel tulp’

(dit is níet de Tata Steel tulp)
Foto: Wim Meijer Fotografie

Op maandag 14 mei om 16.30 uur dopen de drie burgemeesters van de IJmondgemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen en de directie van Tata Steel een nieuwe tulp.

De nieuwe tulp is het cadeau van de drie IJmondgemeenten aan Tata Steel, ter ere van 100 jaar staal in de IJmond. Tijdens de doop worden de kleur en de naam van de tulp bekendgemaakt.

De nieuwe tulp wordt in het voorjaar gedoopt, omdat hij dan in volle bloei staat. De officiële overhandiging van het cadeau aan de directie van Tata Steel is begin oktober. Dit is de beste periode om de tulpenbollen te planten.

Nieuwe tulp ‘sterk en stoer’
De tulp is uitgekozen door de burgemeesters van de drie IJmondgemeenten. Zij vonden de kleur van de nieuwe tulp het beste passen bij het bedrijf; sterk en stoer. Kweker Jos Beentjes, uit Heemskerk, is twaalf jaar bezig geweest om deze tulp te kweken.

Tata Steel gevestigd op bollengrond
Nederland is beroemd om zijn tulpen en is een van de belangrijkste exportlanden van tulpen en tulpenbollen. In de IJmond worden al sinds de 17e eeuw tulpen gekweekt. In 1918 vestigde de Hoogovens (nu Tata Steel) zich op bollengrond. De IJmondgemeenten willen daarom met dit cadeau verwijzen naar een product dat vroeger op het grondgebied van Tata Steel werd gekweekt en nu nog wordt gekweekt in de IJmond, met landelijke en internationale allure. Net als staal in de IJmond.