Op jacht naar het exclusieve moment

Foto: Wim Meijer Fotografie

Michel Mulder en Michiel Jansen, twee fotografen die ogenschijnlijk weinig met elkaar gemeen hebben, exposeren deze maand samen bij KEK (Kunst Exposities Kerkplein) in Beverwijk.

De een volgt in zijn jonge jaren de Fotoacademie en is beroepsfotograaf. De ander fotografeert, ongehinderd door trends of opleiding, naast zijn werk, voornamelijk als hij op reis is. Maar Michel Mulder en Michiel Jansen delen ook veel. Ze zijn min of meer bezeten – er gaat zelden een dag voorbij zonder dat ze een camera op zak hebben – en alle twee betrappen ze het exclusieve eenmalige moment liever met een analoge camera dan met een digitale. Reden genoeg om nu als duo samen bij KEK hun werk tentoon te stellen.

Pinhole en polaroid
Beide mannen fotografeerden al lang voordat iedereen de wereld om zich heen met zijn mobiele telefoon vastlegde. Michel: ‘Die gekte heb ik aan mijn vader te danken. Hij was een fervente hobby-fotograaf. Ik was zes toen ik van hem mijn eerste camera kreeg: een Agfa Clack.’ Mulder is nooit meer gestopt. Hij ontwikkelde zich als portret- en modefotograaf, maar geeft zich nu steeds vaker over aan het vrije werk. ‘Leuk vind ik dat! Alsof ik een oude liefde opnieuw ontmoet.’ Op de tentoonstelling toont hij kleine polaroids met uiteenlopende onderwerpen. Zijn landschapsfoto’s zijn op groot formaat afgedrukt. ‘Die landschappen maakte ik tijdens vakanties in Denemarken en Duitsland met een zelfgebouwde pinhole of gaatjescamera. In plaats van door een lens kijk je door een gaatje (zo klein als een speldenprik), waardoor alles even scherp of onscherp is en alle diepte verdwijnt. Je kijkt anders dan met een digitale camera vanwege de lange belichtingstijd die leidt tot zachte, omfloerste zachte landschappen.’

Foto’s gemaakt door Michel Mulder met de pinhole camera

Waakzaam en geduldig
Die herontdekte onbevangen kijk deelt hij met kompaan Michiel Jansen. Deze wijdt zich het liefst aan reisfotografie. ‘Thuis gaat ‘t niet. Wat zal ik hier of in Amsterdam fotograferen waar honderden mij zijn voorgegaan? Ik moet los zijn, van alles en iedereen. Ik reis zonder plan, en zie wel waar ik uitkom.’ Zonder plan, maar wel waakzaam. Zijn Chinese twee-oog camera – waar je van bovenaf in kijkt in plaats van erdoorheen – dwingt hem alert te zijn. ‘Je moet langer nadenken, intensiever kijken dan met een digitale camera, omdat je maar beperkt aantal foto’s op je rolletje hebt. Je kunt niet eindeloos knallen.’ Michiel exposeert foto’s van zijn laatste reis naar Japan, waaronder landschappen in kleur en straatbeelden in zwart-wit. ‘Wie in het hectische Japan niet meedraait, valt er onherroepelijk buiten. Wat ik daar zocht waren de geïsoleerde eenlingen, de buitenbeentjes. Hen wilde ik vangen en laten zien.’

Beeld van Japan door de twee-oog camera van Michiel Jansen

De expositie van Michel Mulder en Michiel Jansen bij KEK, die afgelopen zaterdag 12 mei zijn officiële opening beleefde, is nog te zien tot en met 11 juni.

Kijk voor meer informatie op: www.kekbeverwijk.nl

Cookieinstellingen