Groep 7 van OBS Tweespan wint Milieuheldenprijs 2018

Foto: NME

Een klimaatneutraal klassenuitje organiseren, mooie creaties maken van oude kleren, brieven over afvalscheiding naar de gemeente schrijven en zelfs een vegetarisch kookboek schrijven.

Het zijn allemaal doe-dingen en ideeën die groep 7 van OBS Tweespan uit Heemskerk de eerste plaats in de Milieuhelden-wedstrijd van gemeenten Beverwijk en Heemskerk hebben bezorgd.

Als prijs krijgt de klas een theaterworkshop met Iris Stam. Voor deze vrolijke groep wordt dat gegarandeerd één groot feest. Presentator Mark van der Jagt reikte, onder toeziend oog van juryleden Pamela Hiemstra en Joyce Korver, deze prijs uit tijdens het slotevenement in het Kunstencentrum in Beverwijk.

Wilgenroos tweede en wint schildpadden van slippers
De tweede prijs ging naar groep 8 van De Wilgeroos uit Beverwijk voor de maar liefst zeven verschillende acties die de klas bedacht en uitgevoerd heeft. Presentaties over het milieu en de plastic soep in de lagere klassen, positieve briefjes voor fietsers, oproepen om Beverwijk schoon te houden en flessen in te leveren, muffins verkopen om geld in te zamelen voor afvalbakken. Kortom, ook een échte topklas! De klas wint drie bijzondere kunstwerken: drie schildpadden, gemaakt van weggegooide en aangespoelde slippers in Kenia.

groep 8 van De Wilgenroos

‘Handen af van de natuur’ levert Anne Frankschool 3e prijs op
Groep 7B van de Anne Frank School uit Heemskerk won de derde prijs voor het belonen van mensen die goed bezig zijn voor het milieu. De klas verzon fantastische slogans als ‘Leef groen, leef puur. Handen af van de natuur’ en ‘Wees geen milieuhater, wees zuinig met water’. De klas wint een solar oplader voor telefoons en andere multimedia apparaten, zoals een tablet.

groep 7b van de Anne Frankschool

Hoe word ik de Milieuheld van Beverwijk en Heemskerk?
Van maandag 5 tot en met donderdag 8 maart van dit jaar bood NME Beverwijk en Heemskerk aan negen basisschoolklassen de voorstelling en workshop ‘Hoe word ik een Milieuheld?’ aan van de Stichting Milieubende. De Milieubende is interactief theater en educatieve workshop in één en zet leerlingen uit de groepen 7 en 8 aan om mee te denken over oplossingen voor de huidige milieu- en klimaatproblematiek.

Stichting Milieubende
De Stichting Milieubende is in 2008 opgericht door Maurits Groen, naar een idee van Moniek Merkx, artistiek leider van Maas theater en dans in Rotterdam. Sindsdien zijn er bijna 800 klassen en ruim 20.000 kinderen verspreid over heel Nederland bezocht, van Terschelling tot Maastricht. Voor meer informatie: www.milieubende.nl