Gemeente Heemskerk nodigt inwoners uit voor duurzame maaltijd

Foto: Wim Meijer Fotografie

Wat is er om de gemeente Heemskerk te verduurzamen? Waar kan de gemeente samenwerken met onder meer inwoners, met ondernemers en met verenigingen? Welke initiatieven bestaan er al en zouden extra ondersteund moeten worden?

Woensdag 20 juni zijn de inwoners van Heemskerk aan het woord. Tijden een duurzame maaltijd in het Gemeentehuis.

Prettig en gezond leven in je eigen woning
Wie wil dat niet. Een duurzame woning vormt daarin de basis. Maatregelen die zorgen voor energiebesparing, zorgen niet alleen voor verhoging van comfort, maar ook voor een lagere energierekening. Steeds meer inwoners verduurzamen daarom hun woning.

Klimaatneutraal
Maar niet alleen maatregelen aan woningen of bij bedrijven, zoals energieopwekking en aardgasvrij, dragen bij aan een duurzame, klimaatneutrale gemeente. Ook maatregelen zoals laadpalen, een windmolen, of zelfs een zonneweide passen hierbij.

Belangrijke bijdrage
We staan voor een grote opgave. Na de Klimaattop in Parijs in 2015 hebben we met 200 landen afgesproken dat de gemiddelde temperatuur niet meer dan twee graden mag stijgen. Dat betekent vooral minder en in het jaar 2050 zelfs géén fossiele brandstoffen gebruiken. Alle maatregelen, hoe klein ook, leveren daarom een belangrijke bijdrage.

Praat u mee?
Daarvoor is een inspanning nodig van ons allemaal. De gemeente ziet veel goede initiatieven bij inwoners en ondernemers en wil via deze bijeenkomst met de bewoners van Heemskerk hierover in  gesprek. Waar kunnen gemeente en inwoners samenwerken? Waar zit de grootste winst? Maar vooral wat gebeurt al waar? Wat is de beste weg naar een duurzaam Heemskerk.

• 18.00 uur – Inloop met duurzame maaltijd
  • 19.00 uur – Welkom door wethouder De Vries
  • 19.10 uur – Presentatie Duurzaam Bouwloket
  • 19.25 uur – Presentatie Omgevingsdienst IJmond – Aardgasvrij 2050
  • 19.40 uur – Toelichting vervolg programma
  • 19.45 uur – Pauze
  • 20.00 uur – Gespreksronde 1
  • 20.20 uur – Terugkoppeling gespreksronde
  • 20.30 uur – Gespreksronde 2
  • 21.00 uur – Terugkoppeling gespreksronde
  • 21.30 uur – Afsluiting + borrel

Wat, waar en hoe laat?

• Datum: woensdag 20 juni 2018
  • Tijd:     inloop 18.00 uur met duurzame maaltijd,
  • Interactief programma van 19.00 uur tot 21.30 uur
  • Locatie: gemeentehuis Heemskerk, Maerten van Heemskerckplein 1
  • Aanmelden kan tot 18 juni via www.odijmond.nl/heemskerkduurzaam

Kijk voor meer informatie op www.odijmond.nl/aardgasvrij.