Veel plannen voor gebouw St. Joseph aan Kerklaan 1 ingediend

Foto: Wim Meijer Fotografie

Maar liefst vijftien plannen zijn er aangemeld voor de verkoop van het gebouw St. Joseph aan de Kerklaan 1.

De beoordelingscommissie heeft inmiddels de vijf beste plannen geselecteerd. Deze vijf inschrijvers zijn inmiddels geïnformeerd en zij mogen hun plan voor het St. Joseph verder uitwerken. Dit plan moet worden voorzien van een sluitende businesscase. De verwachting is dat in oktober 2018 een voorgenomen gunning kan worden gegeven.

Het St. Joseph is een bijzonder gebouw in Heemskerk dat voor veel inwoners een emotionele waarde heeft. Het gebouw is in 1940 in gebruik genomen als verpleeginrichting en later vergroot met een kraamzorgafdeling. Afgelopen jaren was het een plek voor muziekonderwijs en andere culturele activiteiten. Kortom: een gebouw met een ziel.

Beste plan
De gemeente zelf geen bestemming meer heeft voor het pand,  maar wil wel dat het gebouw duurzaam in stand wordt gehouden en dat een nieuwe bestemming een toegevoegde waarde oplevert voor Heemskerk als geheel. Daarom wordt het pand onder voorwaarden verkocht. De plannen moeten voldoen aan minimumeisen op prijs en kwaliteit. Uiteindelijk wordt de verkoop gegund aan de partij met het beste plan.