Imkerschool Heemskerk zet deuren open op zaterdag 14 juli

Foto: Pixabay

Het is lang niet bij iedereen bekend, maar in Kennemerland is een echter imkerschool gevestigd met een leslocatie bij Kinderboerderij Dierendorp in Heemskerk.

Op zaterdag 14 juli is het Landelijke Open Imkerijdag en dat wordt dan ook gevierd bij Dierendorp in Heemskerk. Tussen 10.30 uur en 15.30 uur zet de Imkerschool dan de deuren open en kan men meegenieten van allerlei interessante en leuke activiteiten rond het thema bijenhouden.

Wat er zo al te beleven is?

• Informatiestands: Hoe wordt je imker?
  • Bijenspeurtocht voor kinderen
  • Hoe zorg je voor een bijvriendelijke tuin? (met gratis zaadjes!)
  • Verwerken van bijenwas, propolis en honing
  • Imkers vertellen over hun hobby
  • Demonstratiematerialen
  • Diapresentaties
  • Rondleidingen langs de bijenkast en het bijenhotel

De toegang is gratis en tussen 13:00-15:00 uur zijn er “bij”zondere presentaties met een aantal imkers die vertellen over hun hobby.

Verder is er allerlei informatie beschikbaar over bijen en over hoe u men de eigen tuin of het balkon bijvriendelijk kan inrichten. Daarmee willen de imkers benadrukken dat de bij een belangrijke plaats inneemt in de biodiversiteit.

(foto: Pixabay)

Korte historie Open Imkerijdag
In heel Nederland houden imkers op zaterdag 14 juli en/of zondag 15 juli 2018 open huis. De Landelijke Open Imkerijdag is een evenement van de NBV en haar aangesloten lokale afdelingen en leden. Dit jaar is het de negende keer dat de Landelijke Open Imkerijdag wordt georganiseerd.

Aan het weekend doen ruim 200 individuele imkers of lokale imkerverenigingen mee. De Open Imkerijdag is ontstaan uit de viering van het 100-jarig bestaan van een lokale NBV afdeling in 2006 (NBV = Nederlandse Bijenhouders Vereniging).  Per 2010 heeft de NBV het initiatief omarmd met het doel een landelijke dekking te krijgen. De Open Imkerij Dag trekt ieder jaar tienduizenden bezoekers.

Alle bijen, ook de honderden solitair levende soorten, maken moeilijke tijden door. Onder andere door een gebrek aan bloemen lopen de aantallen van deze belangrijke bestuivers terug. Op de Landelijke Open Imkerijdag zal dan ook aandacht worden besteed aan de wilde bijen in Nederland. Met bijenhotels en bloemen kunnen deze interessante en nuttige insecten geholpen worden.