Zonovergoten editie Zomerfestival Marquette met straattheater, bands en heel veel water

Op zondag 15 juli  2018 vond op Landgoed Marquette in Heemskerk weer het jaarlijkse Zomerfestival plaats: een cultureel feest met tal van acts variërend van muziek van lokale bands en straatorkesten, acrobatiek en straattheater tot schapendrijven en imponerende drakenrijders.

Cultuur en natuur hand in hand
Het is een bijzondere combinatie van activiteiten en acts die zich ieder jaar ontrolt op het landgoed Marquette in Heemskerk tijdens het Zomerfestival. Ooit vond het evenement zijn oorsprong in 2001  met een aantal optredens in het dorp van Heemskerk op de plankier bij de Dorpskerk. In de daarop volgende 17 jaar is het evenement uitgegroeid tot een cultureel hoogtepunt voorafgaand aan de zomervakantie, waarbij niet alleen cultuur maar ook natuur de nodige aandacht krijgt.
Dit laatste element wordt met name ingebracht door PWN die ook dit jaar weer in de Oude Moestuin aanwezig was met een uitgebreid paviljoen waar boswachters informatie gaven over de natuur, water en over het landgoed Marquette. Daarbij bijzondere aandacht voor de core-business van PWV: het kraanwater. Kinderen konden dan ook allerlei spelletjes doen met water waarbij het lang niet altijd zeker was of ze het zelf ‘droog hielden’.Waterdiertjes
Ook konden ze het ‘Kraanwater Graag’-spel’ spelen, zich laten schminken als bijvoorbeeld vlinder of leeuw​, en ook konden ze in het nabij gelegen slootje met een schepnetjes waterdiertjes vangen, waarover de boswachters dan weer van alles konden vertellen. Uiteraard werden de diertjes na afloop weer vrijgelaten in datzelfde slootje.

Genieten op het veld
Behalve het meedoen met allerlei activiteiten en het aanschouwen van alle acts was het voor het publiek dat in recordaantallen was op komen dagen, ronduit genieten op de velden rond het Heemskerkse chateau. Anders dan eerdere edities, waarbij regen soms een stoorzender was, was het dit keer een ‘zomer’-podium in de meest letterlijke zin van het woord, wat gewoon schreeuwt om een vervolg in 2019.Hieronder een uitgebreide fotoserie
Klik op de foto’s voor grotere (downloadbare) versies.

Voor de filmimpressie van RTV IJmond’s Bart Bosch klik op de hoofdfoto bovenaan dit artikel.