Aankondiging toezichtactie in horeca Heemskerk

Foto: Pixabay

De gemeente Heemskerk gaat binnenkort controles uitvoeren om te zien in hoeverre de regels van de Drank- en Horecawet worden nageleefd.

Zowel de gemeenteraad als het college van burgemeester en wethouders hebben bevestigd dat er naast de reguliere controles ook integrale controles moeten plaatsvinden. Binnenkort start er daarom een integrale toezichtactie waarbij de gemeente, de brandweer en de Omgevingsdienst IJmond gezamenlijk controles uitvoeren.

Horecaondernemers krijgen ‘bezoek’
Inspecteurs van de gemeente, de brandweer en de Omgevingsdienst IJmond bezoeken binnenkort gezamenlijk de horecaondernemers van cafés en andere gelegenheden in het centrum om te controleren of zij zich aan de regels houden. Onderdeel van de inspectie is in elk geval controle op afvalstoffen, afvalwater, vetafscheiding, vluchtroutes, vergunningen en inrichtingseisen. Indien overtredingen worden geconstateerd, worden gepaste maatregelen genomen. De ondernemers die een controle kunnen verwachten worden hierover persoonlijk geïnformeerd.

Integrale handhaving
Vorig jaar is de nieuwe “Beleidsnota integrale handhaving 2015-2018” vastgesteld (deze is te vinden op de website van de gemeente Heemskerk.Hierin heeft het college aangegeven – na advies van de gemeenteraad –  behalve deze reguliere controles van de toezichthouder nu ook een integrale toezichts- en handhavingsactie te willen uitvoeren in de “natte” horeca van Heemskerk. Hierbij worden ook toezichthouders van andere instanties betrokken.

Een aantal jaar geleden heeft de gemeente het toezicht op de Drank- en horecawet overgenomen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. De ondernemers van Heemskerk zijn in de afgelopen periode veelvuldig geïnformeerd over de regels van de nieuwe Drank- en Horecawet. De toezichthouder heeft naar aanleiding van geconstateerde overtredingen herhaaldelijk contact gezocht met de ondernemers en waarschuwingen gegeven, vooruitlopend op formele handhavingstrajecten. Hierbij valt de denken aan regels over vergunningen, de aanwezigheid van leidinggevenden en het niet mogen schenken van alcohol aan jongeren.