HVC onderzoekt mogelijkheid aardwarmte in Beverwijk, Heemskerk en Velsen

Foto: Wim Meijer Fotografie

Nieuw te ontwikkelen aardwarmtebron, restwarmte van Floricultura en Tata Steel, thermische energie uit oppervlaktewater en afvalwater en restwarmte uit riool als woningverwarming in de toekomst.

Aardwarmte is een goed en betrouwbaar alternatief voor fossiel gas en kan een forse bijdrage leveren aan de lokale verduurzaming. Daarom gaat HVC de potentie voor aardwarmte in de IJmondgemeenten gedetailleerd in kaart brengen. Onlangs heeft het ministerie van Economische Zaken en Klimaat een opsporingsvergunning voor aardwarmte aan HVC toegekend. HVC gaat verkennen óf en onder welke voorwaarden de ondergrond geschikt is voor de winning van aardwarmte.

Nederland aardgasvrij
De overheid heeft bepaald dat onze energievoorziening in 2050 volledig aardgasvrij moet zijn. Dat is een enorme opgave waarbij alle Nederlandse gemeenten een belangrijke rol gaan vervullen. Ruim 7 miljoen huishoudens moeten in Nederland van het aardgas af omdat aardgas een fossiele brandstof is die verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde. We moeten daarom over op een nieuwe manier van verwarmen, douchen en koken.

Warmtenet IJmond
De realisatie van een warmtenet IJmond is een grote wens van de regio. In de IJmondgemeenten (Beverwijk, Heemskerk en Velsen) wordt de haalbaarheid van een regionaal warmtenet al enige jaren onderzocht. Dit warmtenet zou een schaalsprong betekenen voor de duurzame energievoorziening van de IJmond en een belangrijke bijdrage leveren aan de regionale klimaatdoelstellingen. Naast een nieuw te ontwikkelen aardwarmtebron kan het warmtenet ook worden gevoed met aardwarmte van de bestaande bron van Floricultura en restwarmte van Tata Steel. Ook worden de mogelijkheden van Thermische Energie uit Oppervlaktewater (TEO), Thermische Energie uit Afvalwater (TEA) en riothermie (restwarmte uit riool) onderzocht.

Onderzoek potentie aardwarmte
HVC gaat onderzoeken of er warm water in de grond zit en hoe we deze op veilige en verantwoorde wijze kunnen benutten voor het verwarmen van woningen, bedrijven en kassen. Het onderzoek brengt in beeld hoeveel warmte er in potentie kan worden gewonnen, met welke risico’s rekening gehouden moet worden en of deze afdoende beheersbaar zijn. HVC heeft de vergunning in overleg met de IJmond gemeenten aangevraagd. De opsporingsvergunning van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat is verkregen na advies van TNO, toezichthouder Staatstoezicht op de Mijnen (SodM), college van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland en de Mijnraad.

Wat gaat er gebeuren?
In Nederland is al veel kennis over de (diepe) ondergrond beschikbaar doordat er in het verleden al veel onderzoeken en boringen zijn gedaan naar de diepe ondergrond voor olie- en gaswinning. Al deze informatie is online beschikbaar en gaat HVC gebruiken. Marco van Soerland (manager warmte HVC): “Het ontvangen van de opsporingsvergunning is een mooie stap in dit proces. De IJmondgemeenten erkennen de duurzaamheidsopgave en zien het belang om aardwarmte (geothermie) op een veilige en maatschappelijk verantwoorde manier te winnen. Door samen een opsporingsvergunning aan te vragen, blijft de regie op de ondergrond door de gemeente zelf geborgd. Met deze vergunning heeft HVC het exclusieve recht verkregen om binnen dit gebied de aanwezigheid en de haalbaarheid van aardwarmte te onderzoeken.”

Aardwarmte en HVC
Momenteel neemt HVC deel aan een aardwarmteproject voor tuinders in de omgeving van Naaldwijk in Zuid-Holland (Trias Westland). Met de boring naar aardwarmte is veel praktijkervaring opgedaan met mijnbouwkundige processen. HVC heeft inmiddels de nodige kennis in huis, denk daarbij aan geologen, operationele medewerkers, maar ook mensen met jarenlange ervaring met het ontwerpen en het realiseren van putten in geothermie-, olie- en gassector. HVC gaat er vanuit dat de komende 5 jaar bij de aangesloten gemeenten een grote verduurzamingslag gerealiseerd kan worden met de ontwikkeling van aardwarmte voor woningen en bedrijven.