Tulpen ‘uit de muur’

Foto: Wim Meijer Fotografie

Geen kroketje, maar tulpen uit de muur: Kwekerij Klein Canada in Heemskerk zet z’n tulpen in de automatiek

Er zijn tijden geweest dat ongeveer op elke hoek van de straat een ‘automatiek’ te vinden was, waar je een kroketje, bami- of nasibalbal, frikandel of kaassoufflé kon ‘trekken’. Typisch Hollands, zou je denk zijn oorsprong in Duitsland waar dat ‘voedselluikje’ in 1896 werd gepresenteerd door de Deutsche Automaten Gesellschaft tijdens een tentoonstelling in Berlijn.

Nu, 123 jaar verder, is de automatiek zelfs in Nederland een relatief zeldzaam verschijnsel geworden. Alleen Febo houdt het principe van ‘eten uit de muur’ nog levend. Maar zie, het lijkt erop dat de automatiek aan een nieuw leven is begonnen… dit keer niet als loketje voor de ‘vette warme hap’ maar voor de verkoop van tulpen.Bij kwekerij Klein Canada aan de Rijksstraatweg in Heemskerk staat, dicht langs de weg, een rasechte ‘tulpen-automatiek’, sterk vergelijkbaar met zijn ‘warme’voorganger. Anders dan de Febo-variant wordt de inhoud van de automatiek hier niet warm gehouden, maar juist gekoeld. En verder kun je, en dat is me met een kroketje nog nooit gelukt, niet alleen cash, maar ook met pin betalen.

Toch leuk: mogen al die Duitse toeristen dit jaar een keer puur Hollandse tulpen ‘trekken’ vanuit hun eigen uitvinding van weleer.