Colleges Velsen, Beverwijk en Heemskerk vragen aandacht voor Agenda Schone Lucht

Foto: Gemeente Heemskerk

In een gezamenlijke brief aan de formateur van de provincie Noord-Holland verzoeken de wethouders Milieu en Gezondheid van de IJmond om de Agenda Schone Lucht te betrekken bij onderhandelingen voor een nieuw college van Gedeputeerde Staten.

Het doel van de Agenda Schone lucht is de balans tussen wonen, werken, leefbaarheid en gezondheid in de IJmond te herstellen. De brief is maandag 13 mei 2019 overhandigd aan formateur Laura Bromet in het Provinciehuis.

De luchtkwaliteit in de regio IJmond staat onder druk door uitstoot van industrie, verkeer, luchtvaart en scheepvaart. De overlast door de grafietuitstoot van Tata Steel zorgt dat schone lucht een veelbesproken onderwerp is onder inwoners. Zij maken zich zorgen over de effecten op hun gezondheid en het milieu.

“Om in de toekomst de balans tussen wonen, werken, leefbaarheid en gezondheid te behouden, vragen wij uw aandacht voor de Agenda Schone Lucht IJmond. Dat doen wij namens de IJmondgemeenten. Wij komen in actie voor schone lucht omdat inwoners aangeven dat ze zich zorgen maken over hun gezondheid in relatie tot uitstoot van Tata Steel,” aldus de colleges van Beverwijk, Heemskerk en Velsen.

Vijf actiepunten
In de brief benoemen de colleges vijf actiepunten waarop zij de medewerking van het provinciebestuur verwachten.

1. Zorg voor een breed bestuurlijk gedragen aanpak waarbij de gemeenten vanuit hun verantwoordelijkheid voor publieke gezondheid betrokken zijn en een rol kunnen nemen. Zowel voor de korte als lange termijn doelstellingen.
  2. Houd rekening met de zorgen over de gezondheid in de IJmond en in het bijzonder Wijk aan zee. Zorg er bijvoorbeeld voor dat inwoners regelmatig goed worden geïnformeerd over voortgang van bestaande actiepunten en het RIVM-project.
  3. Laat het meetnet, dat nu bestaat, intact. Mocht er door de provincie worden besloten tot uitbreiding van het luchtmeetnet, neem dan ook gezondheidsaspecten mee. Betrek inwoners ook bij nieuwe meetinitiatieven, maar wees duidelijk over wat men al dan niet mag verwachten met name wat betreft mogelijkheden van gezondheidsduiding.
  4. Zorg dat de expertise van GGD Kennemerland in het project Grafietregen en gezondheid 2019, die u door het RIVM laat uitvoeren, goed aan bod komt.
  5. Bevorder de totstandkoming van 1 meldpunt, waarin alle meldingen/klachten in ontvangst worden genomen én waarbij een goede uitvraag naar de ervaren hinder bijdraagt aan het geven van onder meer gezondheidsadvies. Daar horen goede afspraken bij wie daarin actie onderneemt, hoe de informatie beschikbaar wordt gesteld en gedeeld en over de wijze waarop de klachten/meldingen worden afgehandeld.

De punten zijn een afgeleide van de elf punten waarover de bestuurders tijdens de bewonersbijeenkomst in december hun commitment hebben uitgesproken.