Bockbierroute Heemskerk: dat is de herfst op z’n best!

Vanaf komende zondag kan men in Heemskerk weer drie weekenden lang genieten van de Bockbierroute: 9 horecabedrijven met 9 verschillende bockbieren

Vergelijk het met het eerste vaatje haring, of  met de komst van de Beaujolais primeur: zo’n jaarlijks culinair of horecamatig hoogtepunt. Dat geldt ook voor het Bockbier. Hoewel we voor de oorsprong van het Bockbier terug moeten naar het Beieren van de 17e eeuw, en de eerste introductie van Bockbier in Nederland dateert van 1868 (dus ook al een dikke anderhalve eeuw geleden) heeft het brede gebruik van Bockbier juist in de laatste decennia een vlucht genomen.

Steeds meer evenementen worden er verbonden aan de jaarlijkse introductie van het Bockbier dat van oktober tot en met februari wordt verkocht, met een piek in het gebruik in de maanden oktober en november.

Ook Heemskerk heeft sinds een aantal jaren z’n eigen Bockbierroute. Een route die voert langs 9 horecabedrijven die ieder een ander bockbier schenken met daarbij een bijpassend hapje. De route kan gedurende drie weekenden worden afgelegd: op zondag 6 oktober, zondag 13 oktober en het hele weekend van vrijdag 18 tot en met zondag 20 oktober.

IJmond Nieuws maakte een praatje met Naömi en Nadine van den Nieuwendijk van Eetcafé Meesters & Juffen over alles wat met de komende Bockbierroute te maken heeft.

Klik voor het interview op de hoofdfoto bovenaan dit artikel