Kerstboomverbranding: Heemskerk zet de toon, Beverwijk en Velsen volgen… maar hoe lang nog?

Foto: Wim Meijer Fotografie

Heemskerk, Beverwijk en Velsen houden dit jaar nog vast aan de eeuwenoude traditie van een kerstboomverbranding, maar het zou best wel eens voor ’t laatst kunnen zijn.

Afgelopen zaterdag werd op twee locaties in Heemskerk weer de jaarlijkse kerstboomverbranding georganiseerd. Altijd weer een mooi spektakel: honderden kinderen die hun ingezamelde kerstbomen naar het kermisterrein aan de Johannes Poststraat of naar Park de Vlaskamp, waar onder controle van de brandweer, de vlam wordt gestoken in de indrukwekkende berg bomen, waarna de vlammen tot tientallen meter hoog reiken.

Het is een eeuwenoude traditie die steeds weer jong en oud op de been brengt, maar die inmiddels niet vrij is van discussie. Anders dan eeuwen geleden worden we ons steeds meer bewust van het milieu. En laat er nu juist bij die kerstboomverbrandingen veel schadelijke verbrandingsgassen, stikstof en fijnstof vrijkomen.

Kerstboomverbranding ondanks stikstofcrisis
Zeker nu we een bouwwerken stilleggen, Tata Steel ‘het vuur aan de schenen leggen’, boeren vragen de veestapels te verminderen en we de maximumsnelheden op onze snelwegen terugbrengen naar 100 km/u en, dat alles om maar vooral de uitstoot van stikstof en fijnstof te verminderen, lijkt het nauwelijks meer verdedigbaar dat we nog met elkaar kiezen voor deze manier om van onze kerstbomen af te komen. Zeker in de wetenschap dat door te composteren er juist een positieve bijdrage aan het milieu zou kunnen worden gegeven.

Milieuvriendelijk alternatief
Het zou dit jaar dan ook best wel eens voor de laatste keer zou kunnen zijn dat er in Heemskerk, Beverwijk en Velsen is gekozen voor verbranding. In het Haarlems Dagblad gaven wethouders van Velsen, Beverwijk en Velsen ieder vanuit hun eigen invalshoek al aan na te denken hoe volgend jaar om te gaan met deze traditie. Binnen de regio Kennemerland lopen deze drie IJmondgemeenten eigenlijk al achter de feiten aan. Vorig jaar kozen Haarlem, Bloemendaal, Castricum, Uitgeest en Alkmaar al voor een milieuvriendelijk alternatief.

Nog één keertje dan!
Discussie of niet, de komende week gaat de vlam toch echt nog een keer in de kerstbomen, nadat afgelopen zaterdag Heemskerk de toon al zette met twee indrukwekkende vuren. Komende woensdag, om 18.30 uur is het de beurt aan de Heerenduinweg in IJmuiden en de Hagelingerweg in Santpoort-Noord. In Beverwijk is de kerstboomverbranding eveneens komende woensdag, tussen 18 en 20 uur in het Willem-Alexanderplantsoen in Beverwijk en op de Dorpsweide in Wijk aan Zee.