Rabo Dichtbijfonds investeert in schooltuinen “Het Groene Hart’ Heemskerk

Foto: Buurtcentrum d’Evelaer - aangeleverd

In  2020 sponsort het Rabo Dichtbijfonds het Heemskerkse schooltuinenproject ‘Het Groene Hart’.

Schooltuinenproject ‘Het Groene Hart’ is gestart in 2010  van Buurtcentrum d’Evelaer. Het project is erop gericht om kinderen enthousiast te maken voor de natuur en te leren wat er komt kijken bij het kweken van allerlei groenten, fruit en bloemen. Ook hoopt men hiermee te bereiken dat kinderen  meer groente en fruit gaan eten. En dat is ook nodig, want uit de Gezondheidsmonitor van de GGD én  volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum eten Heemskerkse kinderen te weinig groente en fruit.

Plant-opa’s, – oma’ en -ouders
Plant-opa’s, plant oma’s, plant ouders begeleiden 1 x per week (in overleg met de school over de dag en tijdstip) alles wat er bij het onderhouden van een moestuin komt kijken. De plant-opa’s leren de kinderen schoffelen, spitten, zaaien, opbinden, mesten en oogsten. Ook laten zij de kinderen proeven van de producten.

Acht scholen doen mee aan “Het Groene Hart’
Met Het Rinket, dat sinds 28 januari deelneemt aan het schooltuinenproject telt “Het Groene Hart’ nu acht deelnemende scholen, t.w. de Leonardusschool, de Zilvermeeuw, de Lunetten, Kindcentrum de Marel, Anne Frankschool, de Bareel, de Kariboe en dus het Rinket.

Schooltuinen ‘Het Groene Hart’ zoekt sponsors
Het schooltuinenproject ontvangt subsidie van de gemeente Heemskerk en wordt gesponsord door Burger Budget Initiatieven en nu dus ook door het Rabo Dichtbijfonds.

Voor meer informatie over het schooltuinenproject en/of over de mogelijkheden van sponsoring mail naar [email protected].