Column van de Dag / JOGG om jeugd gezond op te laten groeien!

Foto: Kirsty van der Geest

Regelmatig een sportcolumn van de buurtsportcoaches van Beverwijk en Heemskerk. Vandaag het woord aan Kirsty van der Geest, JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) regisseur in Heemskerk.

JOGG om jeugd gezond op te laten groeien! (Door: Kirsty van der Geest)

In deze column wil ik de aanpak van JOGG bespreken. JOGG is het beeldmerk dat staat voor gezonde jeugd, gezonde toekomst. Het staat voor de samenhang van lokale partijen om met elkaar een gezonde omgeving te creëren voor jongeren. Bij het opvoeden van kinderen zijn alle mensen in de directe omgeving betrokken; ouders, vrienden, opa’s en oma’s, familie, school, kinderopvang, sportclubs, supermarken, ga zo maar door. Iedereen kan op zijn of haar manier een bijdrage leveren aan de toekomst van de jeugd. Het Afrikaanse gezegde luidt niet voor niks: ‘It takes a village to raise a child’.

Samenwerken
Samen bereik je meer dan alleen. Je moet creatief blijven, elkaar scherp houden, inspireren en uitdagen om het beste uit elkaar te halen. Dit kan je bereiken als je een gemeenschappelijk doel hebt waar je naar toe werkt. Het gemeenschappelijke doel van JOGG is om de gezonde keuze weer de normale keuze te laten worden. Op dit moment leven we in een wereld waarin we weinig bewegen, veel op onze smartphone zitten en waar een vers saucijzenbroodje goedkoper is dan een paar appels. Genoeg bewegen en gezond eten is niet vanzelfsprekend en dus niet de norm. Hoe kunnen we er met elkaar voor zorgen dat dit wel de norm wordt?

Wie bepaald de norm?
Normen en waarden veranderen in de loop der jaren. Maar hoe kan je hier invloed op uitoefenen? Hoe zorg je ervoor dat de gezonde keuze de norm wordt? Sociale beïnvloeding is hier een belangrijke strategie in. Deze strategie richt zich op de gedragsbepaler in de sociale omgeving. Bij de NIX18 campagne worden ouders van jongeren onder de 18 bijvoorbeeld gestimuleerd om NIX-afspraken te maken terwijl je bij de BOB-campagne met je vrienden de afspraak maakt over wie nuchter blijft en naar huis rijdt. Volwassenen en jongeren worden hierbij aangesproken op de sociale afspraken die zij ‘horen’ te maken.
Hoe zorg je er nu voor dat gezonde voeding en genoeg bewegen de norm wordt? Je hebt iedereen in de omgeving nodig om afspraken te maken over wat de norm is en je werkt met elkaar naar dit gezamenlijke doel. En hoe kan je dit beter doen dan de jongeren zelf bij deze afspraken te betrekken? Als professionals denken we te weten wat goed is voor de jeugd, maar misschien is dit wel niet de juiste aanpak. Moeten we jongeren niet veel vaker aan het woord laten om te luisteren naar wat hun norm is en waarom zij die norm hebben?

Via deze column daag ik alle inwoners en professionals uit na te denken over hun rol in het veranderen van de norm. Samen hebben we een maatschappelijke verantwoordelijkheid om de jeugd gezond op te laten groeien. Door het gesprek aan te gaan met jongeren kunnen we afspraken maken en de norm veranderen. Gezond oud worden is van vele mensen een wens maar wat doen we daar nu eigenlijk voor?