Schaatsheld Jos Niesten alsnog benoemd tot ereburger van Heemskerk

Finish Elfstedentocht 1985 met Jos Niesten achter winnaar Van Benthem
Foto: Wikipedia (Nationaal Archies - Rob C.Croes)

HEEMSKERK – Elfstedentocht-held Jos Niesten is afgelopen vrijdag in het gemeentehuis van Heemskerk benoemd tot ereburger van de gemeente. Zijn meest gedenkwaardige prestatie: de derde plaats in de Elfstedentocht van 1985 achter Evert van Benthem en Henri Ruitenberg.

(bron: NH Nieuws)

Zijn ereburgerschap heeft hij te danken aan Jan Butter, want die schrijver kwam er tijdens het onderzoek voor zijn boekje Duizendmaal Dank achter dat Niesten nooit de legpenning van de gemeente had ontvangen.

Zoals gezegd eindigde Niesten als derde in de Elfstedentocht van 1985 achter Evert van Benthem en Henri Ruitenberg. Ook won hij het Nederlands Kampioenschap marathonschaatsen op natuurijs, vestigde een werelduurrecord en won meerdere wedstrijden over 200 kilometer.

Een imposante lijst, al prijst de gemeente hem vooral om zijn ‘buitengewone inzet en verdiensten’ voor onder meer IJsclub Kees Jongert en de Stichting Wielercomité Heemskerk. Bij Kees Jongert beleeft Niesten binnenkort een bijzonder jubileum: dit jaar is hij namelijk exact een halve eeuw bestuurslid van de ijsclub.

Klik HIER om verder te lezen en voor de reportage van mediapartner NH Nieuws.

Hieronder de legendarische eindsprint van de Elfstedentocht van 1985: