‘Ook later lekker wonen’ campagne van start

Foto: Aangeleverd

Woensdag 4 maart gaven wethouders Marie Thérèse Meijs (gemeente Haarlem), Krijn Rijke, (gemeente Heemskerk) en Anke Huntjens (bestuurder corporatie Pré Wonen) het officiële startsein van de campagne ‘Ook later lekker wonen’

Nu woon je nog lekker, maar is dat over tien of twintig jaar nog zo? Nadenken over hoe je dan wilt wonen is helemaal niet gek. Sterker nog, dat is slim! Dat is de boodschap van de campagne ‘Ook later lekker wonen’ van de gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort, de provincie Noord-Holland en woningcorporaties.

Ook later lekker wonen
De campagne bestaat uit flyers, banners, busreclame,  inzet van Facebook en een inspirerende website www.ooklaterlekkerwonen.nu. De doelgroep is de 50-plusser, ook wel de jongere oudere. De oproep is om op tijd te gaan nadenken over hoe je later wilt wonen. Welke wensen en woondromen heb je? Welke stappen kan je zetten om die waar te maken? Op de website staat de vraag centraal: ‘Gelukkig oud worden…. Wat is daarvoor nodig?’.

De ‘doe de later lekker wonen-check’ leidt de bezoeker van de website langs allerlei informatie, zoals over het aanpassen van je woning, de blijvers-lening, wonen in een woongroep, bestaande verhuisregelingen van de corporaties en subsidies. De website inspireert en brengt je op ideeën. Hierdoor ontdek je wat jij nu al kunt doen om straks lekker te wonen.

De harde feiten
Het is hard nodig om op tijd na te denken over hoe je later lekker wilt wonen. Bijna 50% van de inwoners van IJmond en Zuid Kennemerland is 55 jaar of ouder. 16% vindt zijn of haar eigen woning niet geschikt om oud in te worden. Meer dan 40% van de ouderen denkt dat er aanpassingen in de woning nodig zijn.

“Daarom is deze campagne zo belangrijk” vindt wethouder Krijn Rijke. “Het begint bij de mensen zelf. Het aantal ouderen neemt alleen maar toe. Je kunt niet vroeg genoeg nadenken over wonen voor later. Leefstijl, financiële situatie, woonomgeving; het zijn allemaal factoren die meespelen. De campagne versterkt het bewustzijn, inspireert en informeert”. Anke Huntjens, bestuurder Pré Wonen: “De corporaties doen wat ze kunnen. Maar deze campagne gaat niet alleen over wonen. Het gaat over wonen én zorg. Senioren moeten veel meer dan in het verleden zélf de regie nemen. Ouderenzorg wordt anders in de toekomst onbetaalbaar. Deze campagne helpt daarbij.”