Ook weekmarkten in Velsen en Heemskerk gaan door

Foto:

Vandaag is het weekmarkt op De Breestraat in Beverwijk. Hierin staat Beverwijk niet alleen, want ook in de andere IJmondgemeenten Velsen en Heemskerk gaat de weekmarkt vooralsnog door. Wel gelden een paar extra regels: meer afstand, niet proeven en met pin betalen!

De gemeente Velsen hierover: “Het uitgangspunt is dat de markt gelijkgesteld is aan de reguliere detailhandel, die nu nog gewoon open is.. Daarnaast maakt de markt deel uit van de ‘voedselketen’. Het is van belang dat de consumenten hun boodschappen op de markt kunnen blijven doen. De markt wordt wel ruimer opgezet, zodat er meer afstand is tussen de verschillende verkoopkramen”.

Om meer ruimte (en dus afstand tussen zowel de kramen als de bezoekers te kunnen realiseren, heeft de gemeente Velsen enkele aanpassingen gedaan.

In Santpoort-Noord staat de markt normaal gesproken dicht op de winkels. Ook hier is een oplossing voor gevonden zodat de markt door kan gaan. De blauwe parkeerzone aan het Burgemeester Weertsplantsoen wordt gedurende de coronacrisis op vrijdagen gebruikt als marktterrein. Tussen 06.00 en 18.00 uur geldt hier een parkeerverbod. Door de blauwe zone vrij te houden kan ook in Santpoort-Noord voldoende ruimte worden gecreëerd om de markt op een verantwoorde wijze door te laten gaan. Het verzoek aan inwoners is hier rekening mee te houden en de auto tijdig op een andere plek te parkeren. Het parkeerverbod wordt met tijdelijke bebording aangegeven.

Niet proeven en met pin betalen
Uiteraard zullen de marktkooplieden zich aan de richtlijnen houden die er nu gelden. Dit betekent onder andere dat er geen voedsel ligt om te proeven en er zoveel mogelijk met pin wordt betaald. Daarnaast is het belangrijk dat iedereen ook op de markt zo’n 1,5 meter afstand houdt van elkaar. Met al deze maatregelen kan er deze week gewoon een bezoekje aan de markt worden gebracht.