Online cultuur in de regio Heemskerk en Beverwijk

Foto:

Door de coronamaatregelen kunnen de lessen van Cultuurhuis Heemskerk en Centrum voor de Kunsten Beverwijk niet meer doorgaan op hun eigen locaties. Beide organisaties en hun docenten zijn direct na de sluiting op 15 maart gestart met het ontwikkelen van alternatieve lessen. Via live videobellen en video-instructies kunnen de leerlingen in Heemskerk en Beverwijk toch doorgaan met zang, instrumentale lessen, dansen, theater, musical, tekenen en kunst maken.

‘Gewoon’ vanuit hun eigen huiskamer volgen de leerlingen hun lessen en blijven ze de vertrouwde gezichten van hun docenten zien.

Ook voor de basisscholen in Heemskerk en Beverwijk worden digitale muzieklessen ontwikkeld die de leerkrachten mee sturen met het dagelijkse schoolwerk voor hun leerlingen. Samen met ouders, broertjes en zusjes mee doen aan de lessen zorgt voor veel plezier en de nodige beweging.

Behalve de lessen voor de eigen leerlingen plaatsen beide organisaties regelmatig leuke opdrachten en korte lessen op hun facebookpagina’s. Ook geschikt voor kinderen die niet op les zitten, maar wel zin hebben om even creatief bezig te zijn. Zo kun je leren hoe je mooie tekeningen maakt met een levensgroot potlood, ritmes klapt met behulp van fruit, lekker kunt bewegen met bodypercussie en lol hebben als je met het hele gezin meedoet en de muziekjuf probeert na te doen, meedoen aan een muziekquiz, nieuwe breakdance moves leren, acteren met alleen je hand en naar een betoverend sprookje kijken.

24creatief.nl
Niet alleen Cultuurhuis Heemskerk en Centrum voor de Kunsten Beverwijk zijn actief en creatief in deze coronaperiode. In heel Noord-Holland zijn kunsteducatie instellingen bezig met het ontwikkelen van online lessen. Daarom hebben alle 24 Noord-Hollandse organisaties samen binnen 2 weken een nieuwe website uit de grond gestampt 24creatief.nl. Hierop vind je behalve de lessen uit Heemskerk en Beverwijk ook hele leuke filmpjes uit bijvoorbeeld Alkmaar, Den Helder, Texel en Hoofddorp. Er zijn online lessen dans, theater, muziek en beeldend. Leer zelf dirigeren, je eigen theater bouwen, leuke liedjes en opdrachtjes voor de allerjongsten, een beeld maken bij het Corona Atelier, een selfiecollage maken, creaties maken met wc-rollen, mooie liedjes leren, ook uit andere landen en nog veel meer.

Voor meer info www.cultuurhuisheemskerk.nl en www.centrumvoordekunstenbeverwijk.nl.