Heemskerk bezorgd om effecten winning aardwarmte

Floricultura draait op de energie van aardwarmte
Foto: Wim Meijer Fotografie

Gemeente maakt zich zorgen over de risico’s op aardbewegingen en de aantasting van het grondwater.

HEEMSKERK – De gemeente Heemskerk is bezorgd om de effecten van de winning van aardwarmte. Het bedrijf Ce-ren doet dit sinds 2015 aan de Cieweg. Floricultura draait op de energie van deze aardwarmte. Het ministerie van Economische zaken heeft de gemeente om advies gevraagd.

De gemeente heeft een brief geschreven aan het ministerie. In deze brief staat dat de gemeente zich zorgen maakt over de risico’s op aardbewegingen en de aantasting van het grondwater. De gemeente vraagt het ministerie om aandacht te besteden aan deze risico’s.

Het ministerie heeft alle eigenaren van geothermiebronnen opgedragen om hun winningsplan opnieuw in te dienen. Dit doet het ministerie omdat er een wettelijk toetsingskader is voor het winnen van energie met geothermie. Dit was er nog niet toen Ce-ren in 2015 begon met het winnen van aardwarmte. Het ministerie neemt een besluit over het nieuwe winningsplan. Om dit besluit goed te kunnen nemen is advies nodig, ook van de gemeente Heemskerk.

Advies Heemskerk aan ministerie: meer onderzoek en informatie nodig
De gemeente vindt dat er nog niet genoeg informatie is om een inhoudelijk advies aan het ministerie te geven. Ook is er nog niet genoeg duidelijk over de risico’s op bodembewegingen en de aantasting van het grondwater. De gemeente heeft ook gevraagd aan het ministerie om een participatietraject met omwonenden te houden en nog niet in te stemmen met het winningsplan.