Bodemonderzoek kasteelterrein Oud Haerlem in Heemskerk

Structuur van het kasteel gezien vanuit de lucht
Foto: Wikipedia

HEEMSKERK – In mei start het bureau Saricon voor de gemeente Heemskerk met een veldonderzoek op het kasteelterrein van Oud Haerlem. Het bureau scant en meet het ondergrondse kasteelterrein. Zo hoopt men meer informatie te krijgen over het archeologisch Rijksmonument. Er vinden geen opgravingen plaats.

Hoe wordt het terrein onderzocht?
Het onderzoek bestaat uit twee fases:

• Fase 1. Deze fase start in mei en bestaat uit veldonderzoek. Een onderzoeker wandelt ongeveer 10 dagen rond op het terrein met een GPS en een meetstok.
  • Fase 2. Bij de tweede fase van het onderzoek rijdt de onderzoeker twee dagen met een quad met meetapparatuur op het terrein. Dit gebeurt als het terrein minder drassig is.

De meettechnieken geven uiteindelijk een soort kleurenplaatje met wat er in de grond zit. Er ligt een hoofd- en voorburcht, een voorhof, een dubbele gracht met een singel. Misschien vinden we wel sporen van het belegeringskamp uit 1351. Afhankelijk van het weer duurt het onderzoek tot en met juni.

Waarom wordt het kasteelterrein onderzocht?
Jean Roefstra (Historisch archeoloog, Provincie Noord-Holland) vertelt hierover: “In 1943 en 1960 deed prof.dr. J.G.N. Renaud onderzoek op het kasteelterrein Oud Haerlem. Hij groef toen maar een heel klein deel op. De opgraving is destijds nooit goed uitgewerkt. Ondanks mijn herinterpretatie blijven er grote vragen bestaan wat er nu precies allemaal ligt. Oud Haerlem wordt het best bewaard gebleven kasteelterrein in Nederland genoemd, maar we weten er te weinig van. Er bestaan verschillende bouwfases, terwijl het kasteel maar 100 jaar heeft bestaan. Wat ligt er nu precies en hoe, dat is de grote vraag in dit onderzoek. We hebben nu betere technieken om te zien wat er in de bodem ligt. Zónder te graven”.

Wethouder Aad Schoorl vult aan: “Als het kasteel er zo bijligt als honderden jaren geleden is dat heel bijzonder. Maar wat er precies ligt weten we niet zeker: Daarom willen we het onderzoeken. De gemeente wil hier haar verantwoordelijkheid nemen. Door dit onderzoek krijgen weten we meer over het verleden en de geschiedenis van Heemskerk. Dat is erg bijzonder”.