Het college Heemskerk stemt in met tijdelijk meer ruimte voor terrassen

Foto: Pixabay

HEEMSKERK – Het college heeft ingestemd met meer ruimte voor terrassen voor horecaondernemers. Hierdoor is het voor horecaondernemers mogelijk om tijdelijk een groter terras te vragen. Bezoekers kunnen zo genoeg afstand houden.

Nieuwe maatregelen Rijksoverheid
Op 19 mei 2020 heeft de Rijksoverheid het besluit genomen dat de horeca per 1 juni 2020 weer beperkt open mag. Op terrassen geldt geen maximum aantal personen. Wel moet iedereen aan een tafel zitten en 1,5 meter afstand tot elkaar houden. Dit hoeft niet als de mensen uit hetzelfde huishouden komen.

Ruimere terrassen om 1,5 m afstand te houden
Om te zorgen dat iedereen voldoende afstand kan houden willen ondernemers graag hun bestaande terrassen uitbreiden. Met een groter terras is er meer plaats voor bezoekers. Zo kan een horecazaak weer rendabel zijn. Het college gedoogt de ruimere terrassen om in deze bijzondere tijden tegemoet te komen aan de wensen van de horeca.

Openbare ruimte gaat er anders uit zien
Door de grotere terrassen kan er een andere indeling van de openbare ruimte komen. Denk aan de stoep of parkeerplaatsen. De gemeente bekijkt ieder plan zorgvuldig. Op de stoep blijft een minimale ruimte over van 2 meter (afhankelijk van looprichtingen en uitwijkmogelijkheden).

Intrekken gedoogbeschikking blijft mogelijk
De regels vanuit de Rijksoverheid en Veiligheidsregio gaan altijd voor. Dat betekent dat het college deze gedoogconstructie meteen kan aanpassen, al dat nodig is. Ook als er een te grote overlast ontstaat voor de omgeving,  kan het college de gedoogbeschikking intrekken.