“Bomenbank’ van Jan van Lieshout onthuld maar toch… achter een hek!?

Foto: Wim Meijer Fotografie

Bijna twee weken geleden werd hij onthuld: de ‘bomenbank’ van Jan van Lieshout. Een indrukwekkend zitelement van hout, met daarin ook ijzeren elementen en gebruiksvoorwerpen verwerkt. Maar nu… nu staan er opeens weer hekken omheen. Wat is loos?

Dat vroeg de redacteur van Heemskerk Nieuws zich ook af toen hij vandaag langs het kunstwerk reed dat zijn plekje heeft gevonden tegenover woonzorgcentrum St. Agnes, op het plantsoen tussen de Raadhuisstraat en het Nicolaas Hennemanpad.Automatisch denk je dan dat dát ook wel weer met de coronacrisis te maken zal hebben. Misschien willen de mensen te dicht op elkaar gaan zitten? Welnu, helemaal mis! Dit keer heeft ’t helemaal niets met corona te maken. Bij navraag bij de Gemeente Heemskerk bleek dat de hekken zijn geplaatst op verzoek van de kunstenaar zelf die, na de onthulling, toch nog vond dat zijn bank een finishing touch behoefde.Tóch nog wat bijwerken en nog wat extra houtsnijwerk. En ja, bij dat werk en die gereedschappen wil je toch dat het publiek nog even afstand neemt. In ieder geval zal het niet lang duren voordat de hekken definitief worden verwijderd en iedereen (met 1,5 meter afstand) kan uitrusten op de nieuwe aanwinst uit de serie ‘Bankjesparade’.