Paviljoen van Heemskerk bied ook woonruimte aan vleermuizen, huismussen en zwaluwen

Nieuwbouwcomplex ‘Paviljoen van Heemskerk’ op de hoek van de Baandert en de Jan van Kuikweg gaat niet alleen woonruimte bieden aan de toekomstige bewoners van de 24 appartementen. Er is ook voorzien in de huisvestingsbehoefte van vleermuizen, huismussen en zwaluwen.

In Heemskerk wordt volop gebouwd  om meerdere redenen: natuurlijk om te voldoen aan de groeiende behoefte aan woningen, maar ook om (te) oude woningen te vervangen voor nieuwe. Toch heeft die woningbouw soms ook een negatieve kant. Dan praten we over de natuur, en in het bijzonder over vleermuizen, huismussen en zwaluwen.

Oude huizen hebben vaak veel hoeken en gaatjes waarin deze dieren ruimte vinden om t schuilen of een nest te bouwen. De strakke nieuwbouw met alle isolatie biedt die ruimte echter niet meer, tenzij er bewust rekening mee wordt gehouden. En dat is precies datgene wat de gemeente Heemskerk, samen met de bouwfirma Henselmans doet. ‘Natuurinclusief bouwen’, zo noemt men dat.

IJmond Nieuws ging langs op de bouw en sprak daar met Mylène Numan, projectleider ontwikkeling van de firma Henselmans, met wethouder Aad Schoorl en met stadsecoloog Martin Mansen.

Klik op de hoofdfoto bovenaan dit bericht voor de reportage van IJmond Nieuws.