Haalbaarheidsonderzoek naar extra woningen in Heemskerk

Foto: Wim Meijer Fotografie

De gemeente Heemskerk onderzoekt op 2 plekken in Heemskerk of er misschien woningen kunnen komen. Het gaat om een deel van de algemene begraafplaats Eikenhof II aan de Marquettelaan en om de Cornelis Groenlandstraat.

Reden voor het onderzoek is het tekort aan woningen in Heemskerk. De druk op de woningmarkt is groot. Verkoopprijzen stijgen en wachttijden voor sociale huurwoningen zijn lang, waardoor het voor  veel mensen moeilijk is om een geschikte woning te vinden.

Haalbaarheidsonderzoek
In het haalbaarheidsonderzoek gaat de gemeente onderzoeken wat er stedenbouwkundig mogelijk is. Daarbij wordt gekeken naar het bouwvolume en type woningen. Ook kijkt men naar de kosten en opbrengsten van nieuwbouw en of er onder omwonenden, bewoners en eigenaren draagvlak is voor nieuwbouw. De uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

Eikenhof II
Steeds meer mensen kiezen voor een crematie en niet voor een begrafenis. Dit heeft gevolgen voor Eikenhof II. Een deel is in de toekomst waarschijnlijk niet meer nodig. De raad heeft een deel van algemene begraafplaats Eikenhof II daarom aangewezen als één van de locaties waar misschien woningbouw mogelijk is. Dat wordt nu onderzocht. Ook gaan we daarover in gesprek met de omwonenden. Zij ontvangen van ons een brief.

Cornelis Groenlandstraat
Rondom de Cornelis Groenlandstraat staan nu gebouwen waarin bedrijven en de brandweer (met kantoorgebouw) zijn gevestigd. Ook zijn er woningen boven de bedrijfsgebouwen. Het is nu dan ook niet mogelijk om hier woningen te bouwen. Met eigenaren, huurders en bewoners willen wij in gesprek om te horen wat de mogelijkheden zijn op deze plek. Zij hebben daarover een brief van ons ontvangen. De Cornelis Groenlandstraat is ook één van de mogelijke woningbouwlocaties die de raad heeft aangewezen

Het plan zit nog in de ideeënfaseEr is geen plan of tekening. De volgende stap is dat we scenario’s gaan maken op basis van het haalbaarheidsonderzoek. Deze scenario’s bespreken we in de tweede helft van het jaar met belanghebbenden. Er is wel een startnotitie met de belangrijke uitgangspunten en randvoorwaarden. U kunt de startnotitie lezen op onze website: www.heemskerk.nl/projecten of onder het artikel over de haalbaarheidsonderzoeken op onze nieuwspagina www.heemskerk.nl/nieuws.