IJsclub Kees Jongert in Heemskerk wil schaatsbaan transformeren tot skeelerbaan

Foto: Wim Meijer Fotografie

HEEMSKERK – Het plan ligt al veertien jaar bij de ijsclub op de plank, maar nu heeft het eindelijk ook prioriteit bij de gemeente gekregen: het asfalteren van de schaatsbaan. Het moet nog aan de gemeenteraad worden voorgelegd, maar Jos Niesten, bestuurslid bij Kees Jongert in Heemskerk, heeft er alle vertrouwen in.

(bron: NH Nieuws)

Het plan ligt al klaar en het animo onder de Heemskerkers is groot, vertelt Niesten enthousiast. “We zetten de ijsbaan onder water en daarna asfalteren we hem. Het resultaat? Een skeelerbaan van 330 meter”, aldus Niesten, die in 1985 derde werd bij de Elfstedentocht.

De populariteit van het skeeleren is tijdens de coronacrisis enorm toegenomen, wat dat betreft komt het plan voor het realiseren van een skeelerbaan op het perfecte moment. Niet alleen de 325 leden van de Kees Jongert zijn enthousiast, ook de jeugd hoopt dat de raad het plan zal goedkeuren. “Buiten skeeleren wordt steeds gevaarlijker, nu kunnen ook jongeren en beginners veilig skeeleren”, zegt Niesten.

Als het aan Niesten ligt, zal de skeelerbaan er binnen één of twee jaar zeker liggen. “Het verzoek moet dus nog wel aan de raad worden voorgelegd”, legt Niesten uit. “Zij moeten ons plan goedkeuren, maar daarna kunnen we aan de slag.”

Jos Niesten, bestuurslid IJsclub Kees Jongert

Mocht het gaan vriezen, dan transformeert de ijsclub de skeelerbaan tijdelijk terug naar een natuurschaatsbaan, iets dat volgens Niesten heel eenvoudig is. “Mocht het gaan vriezen, dan zetten we de skeelerbaan onder water en doet de natuur de rest. Zo kunnen we heel gemakkelijk schakelen tussen skeeleren en schaatsen”, aldus Niesten.

Wanneer het plan aan de gemeenteraad zal worden overhandigd, is nog niet bekend.