Stationsplein Heemskerk in nieuw jasje; Heemskerkers kunnen nog 2 weken reageren op ontwerp

Foto: Wim Meijer Fotografie

HEEMSKERK – De gemeente wil het gebied rondom het station Heemskerk herontwikkelen. Voor de korte termijn wil de gemeente de pleinen aan beide kanten van het station anders inrichten. Voor de lange termijn staat woningbouw op het programma alsmede de aanleg van een tunnel onder het spoor voor voetgangers en fietsers.

De eerste stap is een ontwerp voor het aanpassen van het stationsplein aan de kant van de supermarkt. Dit ontwerp is klaar. Inwoners kunnen daar tot en met maandag 21 september op reageren.

De gemeente heeft nu een ontwerp voor het stationsplein aan de kant van de supermarkt. In dit ontwerp is het stationsplein groter gemaakt. Het plein krijgt een ruimere en beter herkenbare toegang naar het station. Daarvoor wordt de keerlus verplaatst en komen er vier parkeerplaatsen te vervallen. Op het plein komen bankjes, bomen, verlichting en groen. Ook komen er extra fietsklemmen.

Voordat dit ontwerp definitief wordt vastgesteld wil de gemeente de mening horen van de inwoners van Heemskerk. Het  ontwerp is te vinden op de website http://station.heemskerk.nl. Hier vind je ook informatie over hoe te reageren.

De volgende stap is een ontwerp voor het stationsplein aan de kant van de Broekpolder. Dit ontwerp is nog niet af. In het ontwerp staan onder meer extra parkeerplaatsen aan de noordkant van het bestaande plein. Om dit uit te voeren moet eerst een deel van de bestaande spoorsloot worden gedempt. Daarvoor moet de gemeente eerst overleggen met het Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartier. Zodra ook dit ontwerp klaar is wordt ook hiervoor de mening van de Heemskerkers gevraagd.

Voor de lange termijn staat woningbouw op het programma en de aanleg van een tunnel onder het spoor. De uitwerking van deze plannen duurt langer. Om omwonenden en andere belanghebbenden hierbij te betrekken richt de gemeente een klankbordgroep op.

Op de website http://station.heemskerk.nl vind je meer informatie over de gemeenteplannen met het stationsgebied.