Plein voor het gemeentehuis groener

Foto: Wim Meijer Fotografie

Heemskerk gaat het plein voor het gemeentehuis vergroenen. Het plein bestaat nu vooral uit stenen en dat is met het oog op de klimaatverandering niet goed. Er komt meer groen. En regenwater vangen we op en houden we langer vast. Het plein wordt zo meer een verblijfsruimte in plaats van een verkeersplein. Dit alles staat in het definitieve ontwerp dat het college heeft vastgesteld.

Het gemeentehuis bestaat bijna 10 jaar
En dat geldt ook voor het terrein er omheen. En 10 jaar geleden golden er hele andere uitgangspunten voor de openbare ruimte. Inmiddels moet er rekening worden gehouden met de klimaatverandering en de gevolgen daarvan zoals wateroverlast, droogte en hittestress. Dat kan door meer groen en minder stenen in de tuin. Dat wordt ook gevraagd van de inwoners van Heemskerk en daarom gaat de gemeente het goede voorbeeld geven door de eigen tuin te vergroenen.

BD architekten, de ontwerper van het gemeentehuis, heeft het ontwerp gemaakt
Het plein  wordt zoveel mogelijk water robuust ingericht. Dat betekent dat de grond het regenwater opvangt en langer vasthoudt. Daarna zakt het water langzaam in de bodem. Ook wil men hittestress voorkomen door verhard oppervlak te vervangen door groen. En verder worden er meer schaduwplekken gerealiseerd door extra bomen te plaatsen. Daardoor wordt verdroging van de grond tegengegaan.

Ook is gekeken naar de mogelijkheden om de biodiversiteit te vergroten en naar het (her-)gebruik van duurzame materialen (circulaire economie). Ter bevordering van de LHBTQ+ rechten komt er een regenboogobject langs de groenstrook aan de Karshoffstraat nabij de vijver.

Het ontwerp is tot stand gekomen met inbreng van omwonenden
Omwonenden konden via een digitale enquête reageren op het voorlopig ontwerp van de architect. Ook is Woonzorgcentrum Westerheem en de participatieraad Heemskerk gevraagd om een reactie te geven. Zij keken vooral naar de fysieke toegankelijkheid en het seniorproof inrichten van het plein.

Het ontwerp staat op de website www.heemskerk.nl/nieuws. De werkzaamheden starten naar verwachting in mei/juni 2021.