Nieuwe subsidieregels voor sport in Heemskerk

Foto: Pixabay

HEEMSKERK – Vanaf 2 oktober 2020 gelden de nieuwe subsidieregels voor sport en bewegen. Het aantal Heemskerkse leden dat contributie betaalt, bepaalt het subsidiebedrag dat een vereniging krijgt.

Sportverenigingen die eerder geen subsidie kregen, kunnen nu ook in aanmerking komen voor een jaarlijkse subsidie. Sportverenigingen kunnen nog tot 1 november 2020 de jaarlijkse subsidie aanvragen voor 2021.

Er zijn 3 soorten subsidies in de nieuwe subsidieregeling sport.

1. Jaarlijkse subsidie op basis van het aantal Heemskerkse leden en de doelgroep waartoe zij behoren (jeugd, volwassenen, 65+ of uniek sporters). Dit is nieuw in Heemskerk. De sportverenigingen krijgen elk jaar dit geld omdat zij belangrijk zijn voor het sportaanbod in Heemskerk.
  2. Eenmalige subsidie. Verenigingen die nieuwe projecten opzetten met andere verenigingen of maatschappelijke organisaties kunnen deze subsidie krijgen. Het geld is bedoeld om vernieuwend sportaanbod op te zetten en de verenigingssport toekomstbestendiger te maken. Eenmalige subsidies kunnen het hele jaar worden aangevraagd.
  3. Jubileumsubsidie. Verenigingen die 25, 50, 75, 100 of 125 jaar bestaan krijgen geld om hun jubileum te vieren.

Nieuwe regels zorgen voor meer transparantie en gelijkwaardigheid
Het beleidsplan Sport en Bewegen 2020-2023 ‘Heel Heemskerk beweegt’ is de basis voor de nieuwe subsidieregels. De nieuwe regels geven een verschuiving in de bestaande subsidies. Dit kan voor verenigingen een te groot verschil zijn. Daarvoor is er een overgangsbepaling in de nieuwe subsidieregeling. Ook zorgen de nieuwe regels voor meer transparantie en gelijkwaardigheid tussen sportverenigingen. Ten slotte kunnen er verenigingen zijn die eerder geen subsidie aanvroegen, maar dit nu wel gaan doen.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie?
Op www.heemskerk.nl staat de nieuwe subsidieregeling en meer informatie over het aanvragen van subsidie voor sport.  Mail uw vragen naar [email protected] of bel: 014 0251.