Gemeente Heemskerk bereidt duurzaamheidslening voor

Foto: Pixabay

HEEMSKERK – De gemeente Heemskerk heeft het voornemen om volgend jaar een duurzaamheidslening in te stellen. Een duurzaamheidslening ondersteunt duurzame initiatieven van particuliere woningeigenaren.

Een scala aan maatregelen komt hiervoor in aanmerking als het aan het college ligt. Denk aan zonnepanelen, een warmtepomp, woningisolatie en/of een groen dak. Het college legt dit voorstel voor aan de raad. De gemeenteraad neemt hierover op 17 december 2020 een besluit.

Het verduurzamen van de woning vormt een belangrijk onderdeel van de energietransitie en de klimaatadaptatie waar de gemeente aan werkt. Een duurzaamheidslening van de gemeente helpt woningeigenaren om te investeren in een duurzame woning. De leningen mogen in 10 tot 15 jaar worden terugbetaald.

Totaalpakket verduurzaming
Wethouder Gaatze de Vries is enthousiast over de duurzaamheidslening. “We faciliteren inwoners al met een pakket aan maatregelen zoals de jaarlijkse zonnepanelenactie, een gratis energiescan van de woning via EcoHeemskerk en met het Duurzaam Bouwloket waar inwoners terecht kunnen voor al hun vragen over het verduurzamen van de woning. Met de duurzaamheidslening willen wij nu ook onze inwoners financieel ondersteunen. Hiermee creëren we een totaalpakket voor de eigenaren om hun woning te kunnen verduurzamen.”

Meer informatie
Voor een energieadvies op maat en een gratis energiescan van uw woning kunt u zich aanmelden bij de lokale energiecoöperatie EcoHeemskerk via hun website www.ecoheemskerk.nl.

Voor verdere informatie over het verduurzamen van de woning en hulp bij het beoordelen van offertes voor duurzaamheidsmaatregelen kunt u terecht bij het Duurzaam Bouwloket www.duurzaambouwloket.nl.