Plastic inzamelbak voor inwoners Heemskerk

Foto: Gemeente Heemskerk

HEEMSKERK – Vanaf 15 februari ontvangen de inwoners in Heemskerk die aan huis afval inzamelen een plasticbak aan huis. De grijze restafvalbak nemen we in. Inwoners kunnen vanaf dat moment hun restafval kwijt in ondergrondse containers in de buurt.

Alle huishoudens in Heemskerk met bakken voor rest- en gft-afval krijgen in februari een nieuwe afvalbak van HVC aan huis voor het scheiden van plastic verpakkingen, blik en drinkpakken. De plasticbakken worden eens per vier weken geleegd. Inwoners kunnen ook gebruikmaken van een papierbak aan huis. Deze is op vrijwillige basis.

Leveren van nieuwe bakken
Ingepakt in folie staan duizenden bakken met een oranje deksel en blauwe deksel te wachten totdat ze aan huis worden geleverd. Wethouder Gaatze de Vries is trots: “Door de invoering van bakken in Heemskerk zullen plastic en papier beter gescheiden worden en daardoor gaat het restafval omlaag. Dat is beter voor het milieu”.

Afvalpas
In de nieuwe situatie hebben alle huishoudens de beschikking over een afvalpas. Deze is nodig om het beetje restafval dat overblijft in de ondergrondse container te kunnen storten.

Meer informatie over afval scheiden
De nieuwe manier van afval inzamelen zal even wennen zijn in het begin. Wat hoort bijvoorbeeld in welke bak? In de HVC afval-app kun je alle afvalsoorten opzoeken en krijg je een antwoord op die vraag. Of kijk op www.heemskerk.nl/afval voor meer informatie en meest gestelde vragen.

Wat is restafval nou precies?
Restafval is alle afval dat niet meer gescheiden kan worden en ook niet onder grof afval valt. Hoe beter mensen afval scheiden, hoe minder restafval er uiteindelijk over blijft.

En wat mag er in de bak voor plastic, blik en drinkpakken?
Hiervoor is een handig ezelsbruggetje. Stel jezelf 3 vragen. Is het een verpakking? Is het leeg? Komt het uit de keuken of badkamer? 3 x ja? Dan hoort het in de bak voor plastic, blik en drinkpakken.

Succesvolle proef in Zuidbroek Oosterwijk
In de wijk Zuidbroek Oosterwijk hebben inwoners sinds 2019 een plasticbak aan huis. Deze wijk was een proefproject om te onderzoeken of deze manier van afval inzamelen effectief is. De resultaten van de proef waren zeer goed. Het wordt eenvoudiger om het afval beter te scheiden, waardoor we met elkaar meer waardevolle grondstoffen kunnen hergebruiken.