Hulpstrandvonder Ruud van Wilgenburg houdt toezicht op alles wat aanspoelt

Sinds 2017 is Ruud van Wilgenburg uit Wijk aan Zee hulpstrandvonder voor de stranden van Velsen, Wijk aan Zee en Heemskerk. Wat doet een hulpstrandvonder zoal? Bas en Gabe van Omroep Heemskerk gingen langs bij Ruud, die je eigenlijk wel ‘de burgemeester van het strand’ kunt noemen.

Strandvonder… je zou het zomaar kunnen verwarren met strandjutter. Toch is dat anders, zo vertelt Ruud van Wilgenburg. Een strandjutter zit tegen een beetje tegen het illegale aan, terwijl een strandvonder echt door de overheid is aangesteld om toezicht te houden om alles wat aanspoelt en dit te bergen en te beheren.

In de regel is de strandvonder de burgemeester, maar die heeft tegenwoordig meer te doen dan het beheer van het strand. Vandaar dat de meeste burgemeesters een hulpstrandvonder aanstellen. En voor Beverwijk, Heemskerk en Velsen is dat dus Ruud.

Klik op de hoofdfoto bovenaan dit bericht voor de reportage gemaakt door Omroep Heemskerk.