Nova College, WIM Heemskerk, Tata Steel en ITQ de vier beste (thuis)werkgevers regio IJmond!

Foto: Marleen Dalhuizen Fotografie

Landelijk mobiliteitsplatform Zo Werkt Het voerde de afgelopen maanden campagne om de beste (thuis)werkgevers van 2020 te vinden. Duizenden werknemers nomineerden hun werkgevers met de meest uiteenlopende en bijzondere inzendingen. Gisteren werd bekend gemaakt dat het Nova College, Werken is Meedoen Heemskerk, Tata Steel en ITQ deze eervolle titel in de regio IJmond hebben gewonnen.

(bron: odIJmond / foto’s: Marleen Dalhuizen Fotografie)

Zo Werkt Het Award 2020
Iedere werkgever heeft een eigen aanpak gekozen om hun medewerkers te ondersteunen. Bij de één stond het ondersteunen van thuiswerken bovenaan. Bij de ander juist het veilig en gezond werken op het bedrijf met alle coronamaatregelen van dien. Teambuilding, vitaliteit, een fijne thuiswerkplek, persoonlijke aandacht, plezier op werk, duurzame mobiliteit, meetings online en reisvoorzieningen kwamen als thema’s aan bod in de ruim 4000 nominaties.

“Hoe bijzonder is het dat een nieuwe manier van werken die, eerlijk is eerlijk, uit noodzaak is geboren, op veel bedrijven zo’n positief effect heeft gehad. Het draagvlak om thuiswerken en flexibel werken echt onderdeel te maken van ‘hoe het werk wordt gedaan’ is bij werkgevers én werknemers enorm groot”, zegt Astrid van den Haak, programmamanager van IJmond Bereikbaar. “Wij staan klaar met advies, kennis en mooie tools om bedrijven en organisaties in de IJmond te ondersteunen om dit nieuwe werkgedrag vast te houden en verder uit te bouwen.”

Regionale winnaars
De Zo Werkt Het Award is in 4 categorieën uitgereikt, gebaseerd op bedrijfsgrootte: zo maakten zowel kleine als heel grote organisaties kans op deze eervolle prijs.

• Nova College
    Het Nova College is door tientallen medewerkers genomineerd. Waar de één een dikke pluim geeft voor de thuiswerk-voorzieningen, roemt de ander de aandacht voor vitaliteit, de cadeautjes waar aandacht uit spreekt en de ruimte die er is voor persoonlijke aandacht. En natuurlijk wat er allemaal is ingezet om de studenten aangelijnd, gemotiveerd en op niveau te houden.
  • Tata Steel IJmuiden
    Het is al vaker gezegd: staal maak je niet vanachter je bureau. Met meer dan 9.000 mensen werkzaam in IJmuiden heeft Tata Steel dan ook de uitdaging om ongeveer de ene helft te ondersteunen met thuiswerken, en de andere helft hun werk veilig en gezond op de werkvloer te laten doen. Na de eerste oproep om je werkgever te nomineren voor ‘Beste (thuis)werkgever van het jaar 2020’ stroomde de mailbox vol en dat is niet meer gestopt.
  • Werken is Meedoen (WIM) Heemskerk
    WIM is een leerwerkbedrijf op bedrijventerrein De Trompet waar mensen met een licht verstandelijke beperking onder begeleiding diverse werkzaamheden en aan arbeidsmatige dagbesteding doen. Denk aan bijvoorbeeld aan producten sorteren en inpakken, grafische of kunstzinnige opdrachten maken of met hout werken. Voor de cliënten is structuur en continuïteit heel belangrijk. Bij WIM is dan ook alles uit de kast getrokken om dat te bewerkstelligen.
  • ITQ
    Ook ITQ in Beverwijk werd geconfronteerd door de coronamaatregelen. Het werk mag dan heel technisch zijn, de ITQ-cultuur is iets waar de organisatie minstens zo trots op is. Dus naast het aantrekkelijk maken van thuiswerken, vond men het vasthouden van het  ITQ-familiegevoel heel erg belangrijk. De nominaties van de medewerkers benadrukken stuk voor stuk dat familiegevoel en spreken vol lof over de inzet van ITQ. “Wat fijn dat we op deze manier wat voor ze terug kunnen doen”.

Ton van der Scheer, voorzitter van de Stichting IJmond Bereikbaar en de Ondernemersvereniging IJmond feliciteert de winnaars van harte. “We zijn enorm trots op de slagkracht en veerkracht van de ondernemers en organisaties in de IJmond. De impact van corona  op de economie is enorm. Hoe optimistisch is het dan om op een ander, toch ook zeer belangrijk thema, wel de vruchten te kunnen plukken. Door slim om te gaan met thuiswerken en flexibel werken, bewuste keuzes te maken of een overleg face to face moet plaatsvinden of ook prima digitaal kan plaatsvinden is er winst op bereikbaarheid, een minder drukke spits, minder CO2 uitstoot en grotere werknemerstevredenheid.“