Gemeente Heemskerk brengt wijzigingen aan in Apv

Foto: Politie

Nieuwe bepalingen: verbod op gebruik lachgas en caravans nog maar 4 dagen aan openbare weg

HEEMSKERK – De Apv (Algemene plaatselijke verordening) van de gemeente Heemskerk wordt op een aantal onderdelen aangepast. De aanpassingen komen gedeeltelijk doordat er op juridisch gebied dingen zijn veranderd. Ook zijn veranderingen in beleid reden om de Apv aan te passen. De raad beslist uiteindelijk over de wijzigingen die nu zijn voorgesteld.

Verbod op het gebruik van lachgas
Het gebruik van lachgas kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Daarnaast kan het gebruik van lachgas in de buitenruimte overlast geven en hinderlijk voor de omgeving zijn. Daarom is er een bepaling in de Apv opgenomen die het gebruik van lachgas verbiedt als dat ernstige overlast of hinder voor de omgeving veroorzaakt. Voorwerpen of stoffen bij zich hebben voor het gebruik van lachgas is niet toegestaan.

Caravan niet langer dan 4 dagen aan de openbare weg
De huidige termijn voor het plaatsen op de weg van bijvoorbeeld een caravan is 7 dagen voor en 7 dagen na de vakantie. Deze termijn blijkt toch te lang omdat beslag wordt gelegd op parkeercapaciteit, die soms beperkt is. Het is in de nieuwe Apv nog maar 4 dagen toegestaan om een kampeermiddel aan de openbare weg te parkeren.

Vergunningplicht voor door het college aan te wijzen branches
Om misstanden, zoals bijvoorbeeld het witwassen van uit criminaliteit verkregen gelden, tegen te gaan wordt in de Apv een nieuw artikel opgenomen. Dat nieuwe artikel maakt het mogelijk dat het college bepaalde branches aanwijst waarvoor een vergunning noodzakelijk is. Het exploiteren van een bedrijf in die aangewezen branche is alleen mogelijk als men in het bezit is van een vergunning.

De Apv is na vaststelling door de raad in zijn geheel te bekijken op www.overheid.nl.